Met welke geschenkjes zijn familie hem dit jaar zou verrassen, wist Coene niet. Nochtans zullen in een gezin met vier kinderen de cadeautjes niet ontbreken. Van Fortis Corporate Insurance ( FCI) krijgt Coene alvast nieuwe visitekaartjes met opschrift: Chief Executive Officer FCI. "Ik was al lid van het managementteam, maar nu word ik de eindverantwoordelijke," zegt Coene, die al tien jaar bij Fortis ...

Met welke geschenkjes zijn familie hem dit jaar zou verrassen, wist Coene niet. Nochtans zullen in een gezin met vier kinderen de cadeautjes niet ontbreken. Van Fortis Corporate Insurance ( FCI) krijgt Coene alvast nieuwe visitekaartjes met opschrift: Chief Executive Officer FCI. "Ik was al lid van het managementteam, maar nu word ik de eindverantwoordelijke," zegt Coene, die al tien jaar bij Fortis werkt. De verzekeraar heeft een bankierstrekje: hij is uitermate discreet. Het woord dossierkennis is de rode draad van het gesprek of, om het met zijn woorden te parafraseren, "ik ben een man van inhoud". Het combineren van wiskundige materie met het menselijke aspect van de samenleving boeit hem enorm. Coene is een handelsingenieur met een doctoraat in Engineering Economic Systems dat hij in Stanford (VS) behaalde. Voor hij de verzekeringssector binnenwandelde, was hij eerst actief bij DRI Europe, een leverancier van economische informatie en prognoses. Fortis-voorzitter Anton van Rossum leerde Coene al kennen bij consultant McKinsey & Company, waar hij zes jaar werkzaam was. "Ik denk dat een periode van vijf à zes jaar een mooie tijd is om een stevige stempel op een functie te drukken," zo analyseert Coene zijn curriculum. Coene heeft een voorliefde voor culturele reizen of trips door de natuur. Of een van deze twee troeven te vinden is bij onze noorderburen is vrij interpreteerbaar, maar Coene heeft ook een boontje voor de Nederlanders. Maar goed, want FCI heeft zijn hoofdkantoor daar. "Een van mijn taken bestaat erin om de integratie tussen de twee landen verder door te voeren," legt Coene uit. FCI draait een premieomzet van 650 miljoen euro in de Benelux. Een andere uitdaging voor Coene is het aansturen en motiveren van zijn mensen in het ontwikkelen van kennis. Zelf geeft hij alvast het goede voorbeeld: op zijn nachtkastje ligt de Engelse versie van King Lear van William Shakespeare. Geen literatuur voor doetjes. Naam: Patrick Coene (49). Wordt: CEO van Fortis Corporate Insurance. Vrije tijd: muziek (klassiek, jazz), reizen, klassieke literatuur. A.G.Het combineren van wiskundige materie met het menselijke aspect van de samenleving boeit hem enorm.