ISS België maakt deel uit van de internationale ISS-groep, die aanwezig is in meer dan vijftig landen en meer dan 520.000 medewerkers telt. De groep dankt haar groei aan een strategisch plan dat ruim vijftien jaar geleden werd uitgerold. Daarin werd beslist de dienstverlening van het toenmalige schoonmaakbedrijf te diversifiëren, onder meer via overnames. Daardoor biedt ISS vandaag schoonmaak, catering, onderhoud van gebouwen, receptiediensten, ongediertebestrijding en groenonderhoud aan, allemaal in eigen beheer.
...

ISS België maakt deel uit van de internationale ISS-groep, die aanwezig is in meer dan vijftig landen en meer dan 520.000 medewerkers telt. De groep dankt haar groei aan een strategisch plan dat ruim vijftien jaar geleden werd uitgerold. Daarin werd beslist de dienstverlening van het toenmalige schoonmaakbedrijf te diversifiëren, onder meer via overnames. Daardoor biedt ISS vandaag schoonmaak, catering, onderhoud van gebouwen, receptiediensten, ongediertebestrijding en groenonderhoud aan, allemaal in eigen beheer. "ISS heeft de markt van de facilitairedienstverlening mee opengebroken en vormgegeven", zegt Dirk Van den Steen, marketing- en communicatiemanager van ISS België. "ISS is de enige die zo'n breed aanbod in eigen beheer aanbiedt. En doordat we er vroeg bij waren, hebben we een aanzienlijke voorsprong. We hebben eerder dan onze concurrenten geleerd hoe we ons moeten organiseren om onze klanten geïntegreerde oplossingen te kunnen bieden, zonder daarbij kostenbeheersing en waardecreatie uit het oog te verliezen." De markt van de facilitaire-dienstverlening doet het goed. Tot voor kort klopten de klanten voor hun ondersteunende diensten voornamelijk aan bij afzonderlijke partners, maar tegenwoordig kiezen ze meer en meer voor een gebundelde en geïntegreerde aankoop van een facilitaire oplossing. "Dat gebeurt vaak voor meerdere vestigingen en zelfs voor verschillende landen tegelijk", zegt Van den Steen. "Heel wat grote bedrijven ontdekken de voordelen van die ruime aanpak. Ze zoeken een partnerschap met een aanbieder die het gros van de diensten door zijn eigen medewerkers kan laten uitvoeren en aansturen." Alleen al in België telt ISS meer dan tienduizend werknemers. Daardoor is de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf aanzienlijk. "We betalen veel sociale lasten op de arbeid", zegt Van den Steen. "Internationale klanten begrijpen vaak niet waarom de kostprijs van facilitaire diensten per uur of per vierkante meter in België hoger ligt dan in Nederland of Duitsland. In multinationale contracten, waarbij een algemene prijs per eenheid wordt gehanteerd, komt België er vaak bekaaid af. Bovendien leiden de hoge arbeidskosten in combinatie met de hevige prijsconcurrentie tot steeds meer druk op onze werknemers en leidinggevenden. In vergelijking met de ons omringende landen ligt de werkdruk voor uitvoerders hier gemiddeld 10 tot 30 procent hoger." "De Belgische wetgeving en het kluwen van cao's maken het bovendien soms heel lastig om onze klanten op een geïntegreerde manier te bedienen", zegt Van den Steen. "Voor een klant is het belangrijk dat een facilitairedienstverlener een ploeg kan vormen die echt multifunctioneel en flexibel is. Maar dat is in België helaas niet altijd mogelijk. Daarnaast is er in ons land een nijpend tekort aan opgeleide facilitycoördinatoren en facilitymanagers. Een geïntegreerde dienstverlening vereist mensen die een breed inzicht combineren met pragmatisch leidinggeven, maar zulke profielen zijn dun gezaaid op de Belgische arbeidsmarkt. Daarom zet ISS België zelf voluit in op interne opleidingen." ROEL VAN ESPEN