Hoe Vedior Interim de moeilijke jaren van zich afschudde

Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

In 2004 boekte de Belgische uitzendmarkt een omzetstijging van 14 %. Vedior Interim volgt die trend en lijkt de moeilijke jaren definitief achter zich te hebben gelaten. Ondertussen staat een nieuwe strategie in de steigers: Vedior zal zich meer richten op bedienden en op 55+’ers.

Over een klein anderhalf jaar word ik 65. Met pensioen gaan is echter een recht en geen verplichting. Ik wil actief blijven, liefst in de uitzendsector. Al hoeft dat niet noodzakelijk een fulltime functie te zijn, ik wil wel de overgang vlot laten verlopen.” Aan het woord is Gilbert Bouillon, gedelegeerd bestuurder van uitzendgroep Vedior Interim België. Voor hij in de lente van 2001 bij Vedior aan de slag ging, had hij er al een stevige carrière opzitten bij onder andere Adia Interim en Adecco. Maar zijn naam zal onlosmakelijk verbonden blijven met de gezondmaking van Vedior. “Toen ik hier aankwam, was het bedrijf in een zware concurrentiestrijd verwikkeld,” herinnert hij zich. “Iedereen wou een zo groot mogelijk marktaandeel verwerven en de prijzen kwamen onder zware druk te staan. Vedior werd meegezogen in een negatieve spiraal. Het bedrijf liet bij mijn komst elke maand een put van 1 miljoen euro achter.”

Bouillon gooide het roer radicaal om en sinds 2002 ging het crescendo. Vedior kroop uit de rode cijfers en werd in 2002 licht winstgevend. In 2004 liep de winst voor belastingen zelfs op tot meer dan 12 miljoen euro. Nadat de eerste jaren in het personeelsbestand werd gesnoeid, is het aantal werknemers opnieuw gestegen naar 465 (voor 88 vestigingen). Vedior heeft ook 35 in-housevestigingen, waarbij uitzendconsulenten in het bedrijf aanwezig zijn en het beheer van de uitzendkrachten overnemen.

In 2004 haalde Vedior zo’n 300 miljoen euro omzet, goed voor een stek bij de Belgische topvier. Het bedrijf kende een omzetgroei van 13 % (tegen 14 % voor de markt). Begin 2004 werd behoedzaam 5 % groei vooropgesteld. Bouillon: “Vedior groeit zowat even snel als de markt. Ook in 2005 moeten we die tendens aanhouden. De uitzendsector zou dit jaar met 8 % groeien. Het blijft wel de bedoeling om vooral de winstgevendheid op te trekken. De periode dat Vedior alleen marktaandeel moest winnen, is voorbij.”

Sinds de herstructurering legt Bouillon de nadruk op een terugkeer naar de kernbusiness: uitzendwerk. Vedior was een uitzendboer en blijft dat. Gespecialiseerde diensten als het detacheren en rekruteren van experts in informatica, verkoop en administratie werden samengebracht onder de koepel van HR-dienstverlener Expectra (35 miljoen euro omzet), een dochter van Vedior.

Bedienden brengen meer op

Binnen het segment van het uitzendwerk stuurt Vedior zijn strategie enigszins bij. “Voortaan richt Vedior zich in toenemende mate op bedienden,” legt Bouillon uit. “Als je volume wilt draaien, moet je dat doen in de industrie en bij de arbeiders. Wij hebben echter een goede reputatie in het plaatsen van bedienden, en die reputatie willen we nog versterken.” Het uitzendbedrijf had al succesvolle divisies als Vedior Medica (verplegers) of Vedior Homecare (kinderoppas). Nu wil Vedior zijn actieterrein uitbreiden naar financiële functies, IT’ers en ingenieurs. “Momenteel voeren we een marketingcampagne rond Vedior Office Careers,” legt Bouillon uit. “Daarmee willen we het publiek van de ervaren bedienden aanspreken.”

De nieuwe strategie moet voor interessantere marges zorgen. Die marges staan nog altijd onder druk (zie kader: Uitzendkrachten als veilingwaar). “In de jaren tachtig haalden we in de sector een brutomarge van 25 %,” herinnert Bouillon zich. “Daar kan ik nu alleen maar van dromen.” Vandaag zijn die brutomarges gedaald tot 12 % voor arbeiders en 16 à 17 % voor bedienden. Bedienden zorgen inderdaad voor een hoger rendement. Bouillon: “We halen nu 30 % van onze omzet met het plaatsen van bedienden. Wellicht stijgt dat cijfer de komende jaren naar 32 tot 35 %. Die strategie is ingegeven door een evolutie op de arbeidsmarkt. Bepaalde industrieën krijgen het hier moeilijk. Vervangeconomieën maken dat er meer vraag is naar andere profielen. Ik denk aan farma en chemie. Door het toenemende belang van de dienstensector neemt de vraag naar bedienden automatisch toe.”

Met die aanpak hoopt Vedior ook nieuwe klanten te lokken. Een onvoldoende gevarieerde klantenportefeuille blijft de achilleshiel van veel uitzendbedrijven. “Een bedrijf als Vedior mag niet te veel grote klanten hebben,” meent Bouillon. “Als je 80 % van de omzet bij 10 % van je klanten haalt, kan je snel in de problemen raken. Ons doel: 50 % van de omzet halen bij 20 % van onze klanten. De nieuwe profielen die we willen plaatsen (zoals ingenieurs of IT’ers) bevinden zich overigens bij spelers die uit onze portefeuille zijn weggevallen.”

Interessante 55+’ers

Daarnaast blijft Vedior aan cross-selling doen. Commercieel directeur Ronny Annaert: “We hebben een aantal klanten voor wie we veel arbeiders plaatsen. We zullen hen nu eveneens bedienden aanbieden. Vedior blijft ook een HR-dienstverlener, net als de andere spelers op die markt. Outplacement, assessment, rekrutering: het one-stop-shopping-concept, waarbij bedrijven voor alle diensten bij ons terecht kunnen, blijft cruciaal.”

Sinds 1 april mikt Vedior ook nog op 55+’ers. “Oudere werknemers hebben ervaring en bedrijven zouden eens goed moeten nadenken vooraleer ze hen op een zijspoor zetten,” licht Bouillon toe. “Vaak leidt het ontslaan van 55+’ers tot een probleem van de overdracht van knowhow. Oude werknemers vormen een ideale doelgroep voor uitzendbedrijven en voor ondernemingen die een flexibel personeelsbeleid willen voeren. Als werkgevers me zeggen dat 55+’ers te veel geld kosten, antwoord ik dat je ze ook als uitzendkracht kan aanwerven. In dat geval is er al geen sprake van een opzegvergoeding. Voor uitzendbedrijven worden 55+’ers een interessante nichemarkt.”

Alain Mouton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content