Betonac-Beton/NMBS.
...

Betonac-Beton/NMBS.Een beknopte historiek van het vrij complexe dossier Betonac-Beton/NMBS.december 1987 : Jacques Brunet legt contact met Betonac-Beton (BB) voor de levering van "bibloc-dwarsliggers" aan de NMBS. In 1988 ontwikkelt BB het type bet. bet.1. 5 december 1988 : Jean-Pierre Van Wouwe (NMBS, directeur-generaal Infrastructuur) stuurt bet. bet.1-uitvoeringsplan naar concurrent Betonkonstruktie V.D.H.. 9 december 1988 : De NMBS bestelt 16.600 BB-dwarsliggers op proef. BB vrijwaart de NMBS voor eventuele octrooi-inbreuken. 20 december 1988 : VDH vecht bij BB de productie van de dwarsliggers aan wegens octrooi-inbreuken. 25 april 1989 : De raad van bestuur van de NMBS keurt een overeenkomst goed met V.D.H., die in de periode 1989-1991 150.000 bibloc-dwarsliggers mag leveren. V.D.H. verzaakt aan elke gerechtelijke vordering wegens octrooi-inbreuken bij de NMBS én zijn leveranciers van bibloc-dwarsliggers. Deze NMBS negeert de overeenkomst. 6 mei 1991 : Contact tussen de NMBS en de Franse onderneming FLB over de levering van herwalst schrootstaal voor de productie van dwarsliggers. 7 juni 1991 : Een nota van eerste sectorchef Jan Bruyneel waarschuwt voor het gevaar van scheuren bij het lassen van herwalst schrootstaal voor de dwarsliggers. De nota wordt verspreid bij de fabrikanten. BB zegt deze nota nooit te hebben ontvangen, wat de NMBS ontkent. Toch bestelt de NMBS voor zijn werkplaats in Roeslare herwalst schrootstaal. Ook BB bestelt 200.000 FLB-staven. 23 december 1991 : Ingenieur Verhaeghe (Dienst Aankopen NMBS) stelt dat het FLB-materiaal niet conform de vereiste norm is. 23 juni 1992 : De NMBS stelt in Bertrix breuken vast op koppelstaven van BB-dwarsliggers. 24 juni 1992 : NMBS en FLB bespreken de problemen in Bertrix. BB weet van niets. 1 juli 1992 : FLB meldt de NMBS dat het de hardheid van zijn staven zal verlagen. 16 september 1992 : FLB meldt de NMBS een lasproef van het Institut de Soudure de Paris, die problemen bij het lassen van de staven bevestigt. 26 oktober 1992 : Willy Van Verdeghem (dienst Aankopen NMBS) stelt in een nota aan zijn directeur Jean Herbauts dat de dwarsliggers, geleverd door VDH en Prefer, zware gebreken (scheuren in het beton) vertonen. 22 maart 1993 : Na breuken op de Lijn 49 Welkenraedt-Eupen bericht een interne nota dat de mankementen vooral te wijten zijn aan gebrek aan soepelheid (dus hardheid) van de rails én een slechte plaatsing door de Spoorwegen. 2 april 1993 : Op de lijn 36 in Haren komen zeer ernstige breuken bij BB-dwarsliggers aan het licht. 9 april 1993 : De NMBS beslist alle BB-dwarsliggers te verwijderen uit het spoor op de lijn 36. 3 mei 1993 : BB wordt door FLB op de hoogte gebracht van het verslag van het Institut de Soudure. 16 mei 1993 : De NMBS stelt BB in gebreke voor de breuken aan de dwarsliggers. Start van de juridische procedure. 17 januari 1997 : Voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg start het proces tussen Betonac-Beton en de NMBS.