Olav Adami dacht dat het onderwijs zijn biotoop zou worden, en toch verliep zijn carrière anders. Hij begon in de IT, waarna hij naar managementfuncties doorgroeide, gedurende enkele jaren ook in het buitenland. Toen hij tien jaar geleden terugkeerde naar België, legde hij zich toe op start-ups en scale-ups. "Ik leerde de manier van werken van Google kennen. Zo ontdekte ik dat in hun partnerlandschap in België een blinde vlek was: het onderwijs. Wij vulden die leemte voor Google for Education in."
...

Olav Adami dacht dat het onderwijs zijn biotoop zou worden, en toch verliep zijn carrière anders. Hij begon in de IT, waarna hij naar managementfuncties doorgroeide, gedurende enkele jaren ook in het buitenland. Toen hij tien jaar geleden terugkeerde naar België, legde hij zich toe op start-ups en scale-ups. "Ik leerde de manier van werken van Google kennen. Zo ontdekte ik dat in hun partnerlandschap in België een blinde vlek was: het onderwijs. Wij vulden die leemte voor Google for Education in." Wat behelst uw activiteit precies? OLAV ADAMI. "Wij zijn de enige gespecialiseerde Google Cloud for Education-partner in België. Wij helpen scholen zo efficiënt mogelijk te digitaliseren. De technologie van Google is laagdrempelig en kan een betekenisvolle rol in de digitalisering en de digitale geletterdheid spelen. We werken met een team van leerkrachten die nog deels in het onderwijs staan. Als een school hardware aanschaft, vragen wij welke doelstellingen ze daarmee willen bereiken. Investeren in opleiding is op zijn minst zo belangrijk." Was corona een cruciale factor geweest? ADAMI. "Beslist. Vorige zomer hadden we een groeiplan uitgestippeld, maar corona heeft veel dingen versneld. Ons team is sneller gegroeid dan voorzien, maar ik klaag niet ( lacht). We kregen veel vragen. Wat kunnen we doen? Op welke manier kunnen we afstandsonderwijs het best organiseren? Voor de scholen was het plots alle hens aan dek. In de periode van maart tot juni 2020 hebben we via 250 webinars 8.000 leerkrachten bereikt. We werkten de klok rond om de scholen te helpen iets op te zetten." Is het onderwijs daardoor blijvend veranderd?ADAMI. "Ik denk het wel. Het besef is gegroeid dat het allemaal niet zo ingewikkeld is en meerwaarde kan creëren voor scholen. Heel wat drempels zijn tijdens de coronaperiode gesneuveld. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts liet verstaan dat op termijn elke leerling over zijn eigen toestel zal moeten beschikken. Daar staan wij volledig achter. We geloven in de mogelijkheden van het digitale leerboek. Leerlingen moet je daar niet van overtuigen, die vinden dat geweldig. Sommige leerkrachten hebben een duwtje nodig, maar je merkt dat scholen er werk van maken. Onze pedagogen zijn continu aan het werk. De vraag is reëel, in alle geledingen van het onderwijs. Ook in de hogescholen en de universiteiten, of de muziekacademies." Hoe schat u de toekomst in?ADAMI. "Het is niet mijn ambitie de grootste verkoper van toestellen te worden. Ik wil wel onze positie als nummer één in pedagogische ondersteuning behouden. We hebben ons eigen Fourcast for Education Framework uitgewerkt, waarmee we scholen duurzaam pedagogisch kunnen ondersteunen, ongeacht de technologie. We zijn ook Microsoft in Education Global Training Partner geworden en zetten een onlineleerplatform op de markt waar leerkrachten hun digitale vaardigheden kunnen oefenen. We koppelen technologie en software aan duurzame leerplandoelstellingen met onze pedagogische ondersteuning."