Metrotile Europe is groot geworden op zijn nichemarkt. Vanuit zijn productie- en opslagruimte in Tongeren, die meer dan 22.000 vierkante meter beslaat, voert het zijn metalen dakbedekkingsmaterialen uit naar Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Sergio Canini, die het bedrijf in 1997 oprichtte, is de managing director. Hij bezit 50 procent van de aandelen, de andere behoren toe aan IKO Europe, een wereldspeler in roofing. Bij Metrotile werkt een tachtigtal mensen, onder wie de dochter van Canini, die directielid is.
...

Metrotile Europe is groot geworden op zijn nichemarkt. Vanuit zijn productie- en opslagruimte in Tongeren, die meer dan 22.000 vierkante meter beslaat, voert het zijn metalen dakbedekkingsmaterialen uit naar Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Sergio Canini, die het bedrijf in 1997 oprichtte, is de managing director. Hij bezit 50 procent van de aandelen, de andere behoren toe aan IKO Europe, een wereldspeler in roofing. Bij Metrotile werkt een tachtigtal mensen, onder wie de dochter van Canini, die directielid is. "Metrotile is een familiebedrijf en zo wordt het ook gemanaged", zegt Canini. "We beschouwen onze medewerkers en onze zakenpartners als leden van een gezin. Flexibiliteit is een belangrijke troef van een familiebedrijf: daardoor kunnen we onmiddellijk beslissingen nemen en snel inspelen op de behoeften van de klanten. Dat we IKO als partner hebben, heeft heel wat voordelen. Die groep is niet betrokken bij het dagelijkse beleid, maar ze heeft wel structuur gebracht in onze onderneming. De mix van een familiale bedrijfscultuur en het professionalisme van IKO is de ideale formule om te kunnen groeien." Het idee voor de oprichting van Metrotile ontstond nadat enkele kennissen en familieleden van Canini dakpanelen hadden geïmporteerd uit Zuid-Afrika. "We vroegen ons af of we die niet zelf konden verdelen", vertelt hij. "We zijn toen van start gegaan met een zakenpartner in Nieuw-Zeeland. Enkele jaren later hebben we in Tongeren onze eerste eigen productielijn opgestart. Ons eigen vermogen bedroeg toen 150.000 euro. Vandaag is slechts 15 procent van ons balanstotaal afkomstig van externe financiers. Het overgrote deel van onze investeringen bekostigen we met eigen middelen. Maar het is natuurlijk handig als je partner een sterke groep als IKO is." Volgens Sergio Canini is continu investeren in zijn bedrijf noodzakelijk. "De afgelopen jaren hebben we elk jaar gemiddeld 2 miljoen euro geïnvesteerd in gebouwen, machines en nieuwe producten", zegt hij. "Innovatie heeft bij ons niet alleen betrekking op de producten, maar ook op de productietechnieken. Automatisering is een must om tegen lage kosten te kunnen produceren. De loonkosten in België zijn enorm hoog. Met de automatisering proberen we de loonkosten te beperken tot maximaal 10 procent van onze totale kosten." "Voor 2013 staat een nieuwe investering van 2 miljoen euro op de agenda. Zo willen we de verfafdeling verder automatiseren, om het productieproces nog beter te kunnen opvolgen. Daarnaast introduceren we een gelamineerde dakplaat met een hoogglanzende acrylaatafwerking. Dat product heeft veel voordelen voor de geluidsisolatie en de UV-protectie. Het beschermt ook tegen condensatie, corrosie en vibratie; en het reflecteert koude en warmte. We ontwikkelen nog een reeks aanverwante producten, zoals profielen voor dakconstructies en oplossingen voor verluchting." "Voor bedrijven die geen dividend uitkeren, maar hun middelen opnieuw investeren, weegt de vennootschapsbelasting zwaar . Dat is jammer, want investeringen zorgen er juist voor dat we ook in de toekomst een sterk bedrijf kunnen blijven en onze tewerkstelling kunnen vrijwaren. Een drastische verlaging van de belastingvoet zou zeer welkom zijn." Door de jaren is Metrotile sterk gegroeid. "Die groei hebben we te danken aan meerdere factoren", zegt Canini. "Onze belangrijkste doelstelling is een uitgebreid assortiment van kwalitatief hoogstaande en innovatieve producten aan te bieden. Momenteel hebben we twaalf modellen die beschikbaar zijn in diverse kleuren. Voor sommige landen -- en zelfs voor bepaalde klanten -- produceren we specifieke toebehoren. We zijn de enige producent die vertrekt van een staalbasis met een aluminium coating. Een quartzgranulaat moet de hardheid en de duurzaamheid van het product versterken. We gebruiken enkel acrylaatverven die een maximale kleurvastheid waarborgen." "Daarnaast focussen we sterk op kwaliteitszorg en klantenservice. We streven ernaar om alle bestellingen binnen de tien dagen te leveren. Maar ook onze wereldwijde structuur van zakenpartners helpt ons te groeien. In de meeste landen waar we actief zijn, werken we met een lokale distributeur die daar de meerderheid van de aandelen bezit. Samen proberen we het merk Metrotile in die regio in de markt te zetten. We geven ook technische en logistieke ondersteuning. Zelfs in afgelegen gebieden in Afrika zijn onze partners getraind om de producten goed te kunnen installeren." Metrotile exporteert naar 84 landen. De uitvoer vertegenwoordigt liefst 99 procent van de omzet, die jaarlijks gemiddeld zo'n 30 miljoen euro bedraagt. "Momenteel zijn we aanwezig in Europa, Afrika en het Midden-Oosten", zegt Canini. "Maar vanaf 2013 worden we ook actief in Azië en Amerika. Die regio's hebben een enorm groeipotentieel. De merknaam Metrotile is alleen geregistreerd in de continenten waar we vandaag al een voet aan de grond hebben. Daarom gaan we in Azië en Amerika werken onder de naam Ikotile." Sergio Canini wil binnen een vijftal jaar het nummer één op zijn nichemarkt zijn. "Vandaag zijn we wereldwijd de op één na grootste speler", zegt hij. "Maar we staan klaar om de leiderspositie over te nemen. Nu al verkopen we jaarlijks ongeveer 4 miljoen vierkante meter dakbedekkingen. Maar met onze continue investeringen beschikken we over een capaciteit van 8 miljoen vierkante meter. We kunnen dus de wereld aan."ROEL VAN ESPEN"Vandaag zijn we wereldwijd de op één na grootste speler op onze nichemarkt. Maar we staan klaar om de leiderspositie over te nemen"