Het aantal winkeldiefstallen neemt toe. Twee jaar geleden werd voor een waarde van gemiddeld 1,2 % van de winkelomzet gestolen, vorig jaar 1,3 %. Zo blijkt uit de European Retail Theft Barometer. "Als je weet dat een zelfstandige voedingswinkel op de totale omzet een winstmarge kan realiseren van 1,5 %, dan besef je pas hoe groot het probleem is", aldus Luc Ardies, directeur distributie bij de ondernemersorganisatie Unizo.
...

Het aantal winkeldiefstallen neemt toe. Twee jaar geleden werd voor een waarde van gemiddeld 1,2 % van de winkelomzet gestolen, vorig jaar 1,3 %. Zo blijkt uit de European Retail Theft Barometer. "Als je weet dat een zelfstandige voedingswinkel op de totale omzet een winstmarge kan realiseren van 1,5 %, dan besef je pas hoe groot het probleem is", aldus Luc Ardies, directeur distributie bij de ondernemersorganisatie Unizo. Vooral sigaretten, kleding en parfumerie blijken door winkeldieven gegeerd. Dat het probleem het meest voelbaar is in de grote steden, verbaast niet. De omvang van het probleem in Brussel, Luik, Charleroi en in mindere mate in Antwerpen, doet dat wel. "Daar wordt in de kledingsector vaak voor een waarde van meer dan 5 % van de totale winkelomzet gestolen", weet Kris Van Limbergen. Hij leidt Crime Control, een bedrijf dat in opdracht van grote ketens aan het winkelpersoneel opleidingen in diefstalpreventie geeft. Winkelketens geven hun personeel vaak de opdracht om verdachte klanten voor te stellen de winkelwaren aan de kassa af te rekenen en het pand te verlaten. Politie wordt er in veel gevallen niet meteen bijgehaald omdat boefjes enkele uren nadat ze opgepakt zijn al terug in de winkel verschijnen. "Winkeluitbaters willen onrust in hun winkel vermijden eerder dan onbetaalde goederen binnen de winkelmuren houden. Een agressieve aanpak van verdachte klanten staat in schril contrast met een leuke winkelsfeer", aldus Kris Van Limbergen. Unizo maakte bekend dat de helft van de winkeliers vorig jaar één of meer bewakingscamera's geplaatst heeft. 82 % investeerde in elektronische beveiliging. "Wij verkochten twee jaar geleden ongeveer 500 camera's per jaar, nu zijn er dat 4000. Voor een kmo bedraagt de investering 2500 tot 5000 euro", zegt Peter D'hondt, CEO van A&E Security. Dat een bedrijf 120 % van het geïnvesteerde bedrag fiscaal kan inbrengen, stimuleert de verkoop van beveiligingsmateriaal. Camera's zijn ook slimmer en handiger geworden. Verdachte bewegingen worden op een elektronische manier gesignaleerd. Maar bewakingscamera's alleen geven slechts een vals veiligheidsgevoel. Luc Ardies: "Alerte winkelpersoneelsleden zijn even belangrijk. Wij adviseren de klanten systematisch te begroeten als ze de winkel binnenkomen. Hierdoor voelt de potentiële winkeldief zich bekeken en hij is minder geneigd zijn slag te slaan." BDK