Het was Harley ook opgevallen dat de racer (eerst de KR750, later de XR750) een hebbeding was geworden en dat handige Harley-bezitters zelf een replica bouwden. Het ging zelfs zover dat Japanse merken motoren showden die schaamteloze kopieën van Harley-dirt-trackracers waren. Voor het modeljaar 2002 heeft Harley-Davidson daarom nu de Sportster 883R uitgebracht. "Met de 883R wil...

Het was Harley ook opgevallen dat de racer (eerst de KR750, later de XR750) een hebbeding was geworden en dat handige Harley-bezitters zelf een replica bouwden. Het ging zelfs zover dat Japanse merken motoren showden die schaamteloze kopieën van Harley-dirt-trackracers waren. Voor het modeljaar 2002 heeft Harley-Davidson daarom nu de Sportster 883R uitgebracht. "Met de 883R wil Harley een stap zetten naar een jonger publiek of naar motorrijders die een leuke en dynamisch ogende bike zoeken binnen het Harley-gamma," laat Harley-Davidson Benelux weten. De 883R ziet er fraai uit in de oranje-zwarte kleuren en het brede stuur. Een exacte replica van de dirt-trackracers is hij echter niet. Het meest opvallende van de echte racer is de dubbele uitlaat van de V-twin die rechts gemonteerd is. Bij de 883R is de uitlaat een twee-in-één (er is één einddemper) aan de linkerzijde van de motor. Het herkenbare zit vooral in de kleuren. Eigenlijk is de 883R niet meer dan een opgeleukte Sportster.Door de dirt-track look verwacht je ook een sportieve motorfiets. De 883R heeft een relatief korte wielbasis en dat maakt hem op bochtige wegen makkelijk bestuurbaar. Maar écht sportief kunt u met deze motor niet rijden. De motortrillingen zijn sterk voelbaar als u het gas flink opentrekt, hoewel Harley claimt dat het 883 cc tellende blok vibration isolated mounted is. Het lijkt wel of er bij de hogere toerentallen (bij een snelheid van 120 à 130 kilometer per uur - er is geen toerenteller gemonteerd) honderden spelden in uw zitvlak prikken. Vandaar dat u snel naar de lagere toerentallen gaat, met een snelheid van 100 à 110 kilometer per uur. Is dat sportief rijden? Eerder cruising down mainstreet. "Tja, het is niet de bedoeling met een Sportster lang zo'n snelheid aan te houden," antwoordde de dealer op onze opmerking. De Sportster is een instapmodel, legde hij uit, eentje om voor een niet al te hoge prijs het Harley-gevoel te krijgen en eentje dat ook de vrouwen moet bekoren. De dames moeten wel over flinke spierballen beschikken. De koppeling bleek zwaar te bedienen en vooral in fileverkeer liet zich dat voelen. Ad van PoppelVolgende week: Nissan Primera.