Volgende week: USB-sticks.
...

Volgende week: USB-sticks. Hebt u voorstellen voor of commentaren op deze rubriek? Mail dan naar e-trends@trends.be Via de Bluetooth-technologie kunnen gegevens draadloos doorgestuurd worden tussen verschillende mobiele apparaten binnen een straal van ongeveer tien meter. Bluetooth werd destijds uitgevonden door telecomgigant Ericsson, en de naam van deze technologie is dan ook te danken aan een legendarische Zweedse viking met een blauwe tand. Bluetooth-apparaten hoeven elkaar niet te 'zien' om te kunnen communiceren; een hindernis verstoort de verbinding dus niet. Heel wat carkits zijn tegenwoordig dan ook gebaseerd op het Bluetooth-principe. Het gaat om een doosje - al dan niet ingebouwd in de wagen - waaraan een microfoontje gekoppeld wordt en dat verbonden wordt met het luidsprekersysteem. Zo maakt de gsm automatisch contact met de carkit, terwijl die eenvoudig in de vestzak of handtas opgeborgen kan blijven - zelfs wanneer die zich in de koffer bevindt. Oproepen beantwoorden of iemand opbellen kan 'handenvrij' via spraaksturing. Wanneer het systeem wordt ingebouwd, wordt op het dashboard een klein bedieningspaneel geïnstalleerd voor het activeren van de gsm, het regelen van het volume of voor het beantwoorden of weigeren van telefoongesprekken. De kwaliteit van de gesprekken via Bluetooth was bij onze tests alvast prima. Schreeuwen hoeft niet, en ruis of bijgeluiden tijdens het rijden worden tot een minimum beperkt. Handig is ook de 'radio mute'-functie die vaak aanwezig is en waarmee het geluid van uw radio wordt afgezet tijdens gesprekken. Het inbouwen is eenvoudiger dan bij traditionele carkits, want er is geen houder of antenne vereist. Dankzij die snellere montage en het ontbreken van de antenne is de totaalprijs vergelijkbaar met die van traditionele carkits. Eén nadeel: uw gsm wordt - in tegenstelling tot bij een gewone carkit - niet opgeladen (want er is geen houder), maar dat kunt u oplossen via een eenvoudig autolaadsnoer. Een belangrijke voorwaarde is wel dat uw gsm voorzien is van de Bluetooth-technologie, en dat is bij heel wat modellen nog niet het geval. Toch heeft zowat elke gsm-fabrikant momenteel wel een Bluetooth-model in zijn gamma, en bij grote merken hebt u zelfs de keuze uit diverse types. Zo vindt u er bij Nokia tussen 329 euro (6310i) en 799 euro (8910i), bij Sony Ericsson liggen de prijzen tussen de 399 euro (Z600) en de 849 euro (P900) - een stuk hoger dus dan voor een 'gewone' gsm. Eén bepaald type Bluetooth-gsm past in principe alleen op een specifieke Bluetooth-carkit van datzelfde merk. Afhankelijk van de gsm hebt u bij Nokia bijvoorbeeld de keuze tussen onder meer de Carkit 610 (423,5 euro) en de Carkit 810 (599 euro). Bij Sony Ericsson vindt u de HCB-30 voor 299 euro. Deze carkit is echter niet alleen compatibel met gsm's van dit merk zelf, maar ook met heel wat types van andere fabrikanten. Ook sommige onafhankelijke merken brachten carkits op de markt waarop verscheidene Bluetooth-types van diverse gsm-fabrikanten passen. Zo heeft Parrot de CK3000-inbouwcarkit (239,95 euro) en het Drive Blue 'plug in'-systeem voor de sigarettenaansteker (169,95 euro), dat compatibel is met Sony Ericsson, Nokia, Motorola, Siemens, Sagem en Philips. Zulke universele carkits hebben een belangrijk voordeel: verschillende familieleden of collega's - met elk een Bluetooth-gsm van een ander merk of type - kunnen dezelfde auto (-carkit) gebruiken. Bijkomend voordeel: als u later een nieuwe Bluetooth-gsm koopt, hoeft u uw carkit niet te vervangen. Roel Van Espen