Groothandel in het groot

Roel Van Espen medewerker Trends

Lyfra uit Wommelgem distribueert rookwaren, snoep, dranken en telefoonkaarten. De geografisch gespreide verdeelcentra garanderen een permanente bevoorrading in het hele land.

De geschiedenis van Lyfra gaat terug tot 1969, toen de tabaksfabrikant Tabacofina-Vander Elst zijn distributiebeleid wou versterken door groothandelaars in België over te nemen. De eerste acquisitie was die van het Brusselse Guenoun. Daarna werd De Roch toegevoegd aan de groep om klanten in de Waalse regio beter te kunnen bedienen. Een paar jaar later werd de uitbreiding vanuit de hoofdstad voortgezet met de overname van Jonas-Monard en Marechal. Wat later sloten ook Buntinx-Misotten, Vrancken-Stessens, Kempische Tabakgroothandel, Lyfra, Lecoq, Partagro en Bosman zich aan. De groep telde zestien vestigingen, verspreid over het hele land.

In 1997 werden de groothandelseenheden samengesmolten tot een geheel: Lyfra-Partagro. Het aantal filialen werd gereduceerd tot vijf. “De geboorte van de nieuwe naamloze vennootschap betekende echter geen stagnatie in de geschiedenis van de onderneming”, zegt Tom Vandemoortele, gedelegeerd bestuurder van de groep. “In de loop van dat jaar werd Delcart opgeslorpt, en in de daaropvolgende jaren richtte het bedrijf ook zijn pijlen op Dupont en Verloo. Nadien vertrouwden Tabavin en De Leval hun groothandelsactiviteiten toe aan Lyfra-Partagro. Er werd ook een samenwerkingsakkoord met Helsen uit Herentals gesloten.”

Knippen in de naam

In 2006 werd de benaming van de groothandelsgroep afgekort tot Lyfra nv. Een jaar later werden nog eens twee sectorgenoten – Vavema en Busin – overgenomen. Intussen was het moederbedrijf Tabacofina-Vander Elst al in de groep British American Tobacco opgegaan. Die sloot in 2010 een overeenkomst met Landewyck Group, waardoor Lyfra in Luxemburgse handen kwam. Die operatie paste in de langetermijnstrategie van de groep, die onder andere bestaat uit een verruiming en versterking van de distributieactiviteiten in Europa en in het bijzonder in België.

Vandaag telt Lyfra drie geografisch gespreide sites: naast het hoofdkantoor in Wommelgem zijn er verdeelcentra in Genk en Lot. “Onze centrale diensten en onze support- en ontwikkelingsafdeling worden gecoördineerd vanuit de hoofdzetel”, zegt Vandemoortele. “De filialen beschikken over een eigen logistieke dienst die de permanente bevoorrading in het hele land moet garanderen.” Dagelijks zijn tweehonderd medewerkers in de weer voor vijfduizend klanten. Voornamelijk dagbladhandels, maar ook supermarkten en superettes, voedings- en drankenhandels, nachtwinkels en benzinestations. Samen waren ze in 2014 goed voor een omzet van 973 miljoen euro, ofwel 10 procent meer dan het jaar voordien.

Inspelen op e-commerce

Lyfra voorziet de binnenlandse markt van rookwaren, snoep, dranken en telefoonkaarten, maar het volledige productassortiment bestaat uit meer dan zesduizend artikelen. Tom Vandemoortele: “We proberen ons gamma permanent te verruimen en te vernieuwen. We verzorgen ook de distributie van postzegels en van producten van De Lijn. Zo willen we onze klanten een volledige service aanbieden. Bovendien bieden we hen speciaal ontwikkelde tools en informaticasystemen voor kassa- en voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen aan. Daarmee spelen we in op de meest recente ontwikkelingen in e-commerce.”

Roel Van Espen

“We spelen in op de meest recente ontwikkelingen in e-commerce”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content