De start-up Brandsfit zoekt bedrijven die sportkleding willen sponsoren in ruil voor de vermelding van hun logo op de shirts. Het zakenmodel is afkomstig van de negentienjarige Nederlander Jip Maathuis.
...

De start-up Brandsfit zoekt bedrijven die sportkleding willen sponsoren in ruil voor de vermelding van hun logo op de shirts. Het zakenmodel is afkomstig van de negentienjarige Nederlander Jip Maathuis. Hij gelooft sterk in zijn sponsormodel, dat hij helemaal uitwerkte met eigen middelen. "Amateurverenigingen moeten vaak aankloppen bij de lokale middenstand om hun outfits te laten sponsoren", zegt hij. "Dat is erg tijdrovend. Brandsfit neemt die taak van hen over en werkt samen met grote sponsors, die met één bedrag verscheidene clubs kunnen helpen. Wat niet betekent dat we de lokale handelaars uitsluiten. Ook zij kunnen deelnemen." "De clubs hoeven zich geen zorgen meer te maken over de financiering van hun kledij en ze kunnen focussen op de sport. Voor de sponsors is het prettig dat ze - in heel België, enkel in een bepaalde regio of binnen een bepaalde leeftijdscategorie - potentiële klanten bereiken, zonder dat ze er zelf actief naar op zoek hoeven te gaan. Bovendien maakt Brandsfit sport toegankelijker voor meer jongeren, want als een voetbalclub onvoldoende shirtsponsors vindt, moeten ouders de uitrusting zelf betalen. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend." Brandsfit werd opgestart in Nederland. Daar werkt het sinds begin 2016 samen met tachtig clubs, en na de zomer moeten dat er 150 zijn. De omzet bedraagt naar eigen zeggen enkele miljoenen. Sinds kort is er ook een bvba die zich richt op de Belgische markt. Volgens Jip Maathuis leent zijn model van gerichte sponsoring zich uitermate voor de verschillende talen en culturele gewoontes in ons land. Een proefproject met bedrijven zoals Matexi en Safety Jogger leverde volgens Maathuis veelbelovende resultaten op. Roel Van Espen