De Australische vastgoedgroep Goodman verwierf eind maart het ING Industrial Fund (IIF) voor 1,4 miljard euro. Dat fonds heeft 61 logistieke projecten, vooral in Australië en Europa. "Er zijn wereldwijd amper kandidaten voor zulke megatransacties", verklaart Danny Peeters, CEO Goodman Continental Europe. "Veel vastgoedgroepen moesten bovendien van de bank hun portefeuille afbouwen om de ratio's van hun covenanten te halen. Verkopen onder stress gebeurt tegen lagere prijzen. Dan staat een partij als de onze, die via haar investeerders (overheids- en pensioenfondsen, verzekeraars) genoeg cash kan...

De Australische vastgoedgroep Goodman verwierf eind maart het ING Industrial Fund (IIF) voor 1,4 miljard euro. Dat fonds heeft 61 logistieke projecten, vooral in Australië en Europa. "Er zijn wereldwijd amper kandidaten voor zulke megatransacties", verklaart Danny Peeters, CEO Goodman Continental Europe. "Veel vastgoedgroepen moesten bovendien van de bank hun portefeuille afbouwen om de ratio's van hun covenanten te halen. Verkopen onder stress gebeurt tegen lagere prijzen. Dan staat een partij als de onze, die via haar investeerders (overheids- en pensioenfondsen, verzekeraars) genoeg cash kan ophalen, uiteraard klaar. We investeerden het voorbije jaar wereldwijd 3 miljard euro." Door de overname van de ING-portefeuille groeit de waarde van de Goodman-portfolio tot 4,5 miljard euro, de Europese met 210 miljoen euro tot 1,5 miljard (3,5 miljoen vierkante meter). "We zijn nu marktleider in Duitsland, het logistieke hart van Europa", zegt Peeters. De Australische groep - toen Macquarie Goodman - kocht vijf jaar geleden de logistieke ontwikkelaar Eurinpro uit Strombeek voor 352 miljoen euro. Bart Verhaeghe (nu Uplace) wisselde als CEO met Peeters. Onder diens beheer verdriedubbelde de portfolio. In elk Europees land streeft Goodman naar een plaats in de logistieke top drie. Grootte wordt een strategische factor. "Kleinere of ondergekapitaliseerde spelers krijgen het moeilijk", voorspelt Peeters. "Banken stellen hogere eisen voor kredieten. Grote distributeurs willen voor heel Europa bovendien één logistiek aanspreekpunt. Dat kan enkel als je voldoende panden in beheer hebt, of een grote ontwikkelingscapaciteit." Goodman kende een woelige periode. De schuldgraad van 50 procent woog zwaar tijdens de crisis. In augustus 2009 realiseerde de groep echter een kapitaalverhoging van 1,5 miljard euro, onderschreven door China Investment Corporation (CIC). Deze holding beheert de hoofdzakelijk Amerikaanse obligaties die de Chinese schatkist aanhoudt. Door de operatie verminderde Goodman zijn schuldgraad met de helft. CIC is vandaag voor 20 procent eigenaar van de Australische groep. "Samen met CIC zet Goodman voortaan ook logistieke operaties op in China", zegt Peeters. "Die jongens hebben een schier eindeloze toegang tot kapitaal op een moment dat heel wat concurrenten nog de crisis uitzweten." Ook in Europa voelde Goodman de crisis. "In tegenstelling tot sommige concurrenten hebben we de bestaande projecten niet afgebouwd", verklaart Peeters. "Onze klanten wisten dat te appreciëren. Die trouw zal renderen." Ook voor zijn investeerders was Goodmans standvastigheid van belang. Zij investeren immers op lange termijn en willen niet dat hun logistieke diversificatie plots schokken krijgt omdat hun partner onder druk van de banken komt. "Via ons kunnen ze investeren in een grote, relatief crisisbestendige portfolio in kwaliteitsvastgoed", weet Peeters. "Dat is bijzonder schaars in de logistieke niche. We staan sterker dan ooit. Met dank aan de Chinezen." HANS BROCKMANS