Het West-Vlaamse Smart Sunday is een IT-dienstverlener die oplossingen uitdenkt en ontwikkelt voor bedrijven en organisaties. Het belangrijkste product van de jonge onderneming is Start2Learn. "Dat is de aanzet tot ons KISS-platform Fortigro", zegt Koen Victor. Hij is samen met Koen Ovaere en Tom Muylle een van de drie vennoten van Smart Sunday. "KISS - voluit Knowledge Integration System and Services - zorgt in een organisatie voor een eenvoudig beheer van interne en externe kennis, training, procedures en handleidingen. Het gaat om een video- en communicatieplatform voor onlinetrainingen en interne communicatie, waarbij de n...

Het West-Vlaamse Smart Sunday is een IT-dienstverlener die oplossingen uitdenkt en ontwikkelt voor bedrijven en organisaties. Het belangrijkste product van de jonge onderneming is Start2Learn. "Dat is de aanzet tot ons KISS-platform Fortigro", zegt Koen Victor. Hij is samen met Koen Ovaere en Tom Muylle een van de drie vennoten van Smart Sunday. "KISS - voluit Knowledge Integration System and Services - zorgt in een organisatie voor een eenvoudig beheer van interne en externe kennis, training, procedures en handleidingen. Het gaat om een video- en communicatieplatform voor onlinetrainingen en interne communicatie, waarbij de nadruk ligt op multimedia. Videoboodschappen worden immers tot 4,5 keer meer gelezen en onthouden dan een mail met dezelfde informatie." Daarnaast ontwikkelde Smart Sunday ook Start2Use, een 'pay per use'-model voor online softwaretoepassingen. "In het klassieke verkoopmodel betalen gebruikers voor een licentie of voor een volledig pakket", zegt Victor. "Voor kmo's - die doorgaans maar een beperkt deel van zo'n programma gebruiken - is dat een zware investering, zeker in crisistijden. 'Pay per use' is veel interessanter: je betaalt alleen voor de toepassingen die je echt gebruikt. Ook voor de softwareontwikkelaar is dat voordelig: hij kan eenzelfde pakket aanbieden aan een grote en gediversifieerde groep van klanten." Toch is vooral Start2Learn het succesproduct dat bijdraagt tot de groei van Smart Sunday. "Daarmee mikken we voor dit jaar op een bedrijfsomzet van 500.000 euro", zegt Victor. "Ons klantenbestand is voorlopig weliswaar nog vrij verscheiden, maar bevat zowel kleine kmo's, verenigingen als multinationals zoals Autogrill en Transics. Klantgerichtheid dragen we sowieso hoog in het vaandel: suggesties van gebruikers stromen rechtstreeks door naar de productmanager, die ze bijna altijd inplant voor een volgende release of nieuwe productmodule. Dat is meteen ook een voordeel van een starter: er is weinig hiërarchie die de doorstroom kan remmen." Koen Victor leerde zijn twee vennoten kennen aan de universiteit. Het zijn alle drie informatici die initieel met verschillende deeldomeinen bezig waren. Dat maakt hun kennis complementair. In 2008 besloten ze met de financiële hulp van vrienden en familie Smart Sunday op te richten. Vandaag staan ze latent op de uitkijk naar strategische partners, maar concrete plannen zijn er nog niet. "Het ophalen van vers kapitaal zou uiteraard een versnelling betekenen van de groei", zegt hij. "Maar het is geen absolute must: de goede marktrespons en onze iteratieve manier van productontwikkeling zijn veel belangrijker voor ons bedrijf." Intussen werkt Smart Sunday aan de internationalisering. "Hoewel de verkoopinspanningen tot nu toe enkel lokaal zijn, maakten we de producten meteen klaar voor de internationale markt", zegt Victor. "Er komt binnenkort een vernieuwde meertalige website en een gestroomlijnde, centraal georganiseerde marketingafdeling. Bovendien wordt via resellers per regio een verkoopkanaal opgezet. Dat is een hele uitdaging, want we willen ook verre klanten dezelfde verkoop- en supportervaring bezorgen als iemand om de hoek." ROEL VAN ESPEN