De start-up Koalect groeide eind 2014 uit het acceleratorprogramma Nest'up en werd opgericht door vier jonge ondernemers. Intussen is de nv uitgegroeid tot een team van acht twintigers. Klanten zijn onder meer Natuurpunt, de Vrije Universiteit Brussel, Rode Neuzen Dag, BirdLife, Klimaatzaak, de Mucovereniging, VRT en Panos. Medeoprichter ...

De start-up Koalect groeide eind 2014 uit het acceleratorprogramma Nest'up en werd opgericht door vier jonge ondernemers. Intussen is de nv uitgegroeid tot een team van acht twintigers. Klanten zijn onder meer Natuurpunt, de Vrije Universiteit Brussel, Rode Neuzen Dag, BirdLife, Klimaatzaak, de Mucovereniging, VRT en Panos. Medeoprichter en CEO Maxime Bouckaert was vroeger deur-aan-deurfondsenwerver voor verscheidene hulporganisaties. "Ik voelde de behoefte aan meer betrokkenheid bij mensen die geld geven", zegt hij. "Maar in tegenstelling tot klassieke platformen zoals Kickstarter, Indiegogo en GoFundMe bouwen wij gepersonaliseerde omgevingen waarop organisaties aan gedifferentieerde fondsenwerving kunnen doen. Zij krijgen toegang tot een uitgebreide toolbox die zich aanpast aan de context en hun strategie." De toolbox beperkt zich niet louter tot crowdfunding, maar kan ook worden gebruikt voor donaties, sponsoring, evenementen en verkoop. Vrijwilligers kunnen op hun beurt zelf geld inzamelen via het platform van hun favoriete organisatie. "Op die manier is tot nu al meer dan 2 miljoen euro opgehaald", zegt Bouckaert. "Alleen al in mei kwamen zo'n dertigduizend mensen in contact met een van onze platformen." Twee investeringsrondes ondersteunden de oprichting en de groei van Koalect, samen goed voor 425.000 euro. Het jonge bedrijf is druk in de weer met de voorbereiding van een nieuwe kapitaalronde. Die moet de verdere expansie in Europa versterken. "Zo willen we meehelpen aan de internationale uitbouw van gezondheidszorg, onderwijs, ontwikkelingshulp en armoedebestrijding", klinkt het. Koalect is al actief in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Roel Van Espen