Een uitgekiend distributienet geeft de kleine brouwerij Boon levenskansen.
...

Een uitgekiend distributienet geeft de kleine brouwerij Boon levenskansen.Frank Boon van de brouwerij nv Brouwerij F. Boon ziet zijn omzet sinds begin de jaren negentig jaarlijks met een derde toenemen : "De vraag is geen probleem, wel het aanbod. We zouden sneller kunnen groeien, maar de kwaliteit beperkt de productie. We willen een volledig, perfect afgewerkt product." In de jaren tachtig kabbelde de Lembeekse brouwer van Lambiek-bieren gezapig voort met een omzet die schommelde rond 4 miljoen frank. Maar vorig jaar werd 18 miljoen frank gehaald, dit jaar hopen de vijf werknemers af te klokken met 24 miljoen.Een uitgekiend distributienet, meestal de achillespees van kleine brouwerijen, zorgt voor de groei. 55 % van de 5500 hectoliter bier in '96 wordt verkocht in eigen land. Frank Boon sloot daarvoor in de zomer van '90 een overeenkomst met brouwerij Palm, de grootste brouwer van streekbieren in België. Via het centraal magazijn van de brouwer in Steenhuffel wordt Boon verdeeld. De binnenlandse productie is volledig voor de horeca bestemd. "In de F1-sector ben ik niet aanwezig. Ik ben nog op geen enkele vraag ingegaan, al kan dat in de toekomst veranderen." 45 % van de productie wordt geëxporteerd naar drie landen. In Groot-Brittannië wordt rechtstreeks geleverd aan warenhuisketen Sainsbury, in Japan is de sake-brouwerij Konishi de klant. "In Japan ging het de eerste vijf jaar langzaam, maar sinds dit jaar neemt de vraag sterk toe." Derde exportland is de Verenigde Staten. Dat wordt beleverd door de bierimporteur Vanberg & De Wulf. In '95 werd Boon door het Amerikaanse Beverage Testing Institute uitgeroepen tot beste ambachtelijke brouwerij van het jaar. Frank Boon kocht de Lembeekse brouwerij, die sinds 1680 bestaat, in '77. Alhoewel Boon stamt uit een brouwersfamilie (grootvader Raymond Boon was directeur-generaal van Artois) werd hij "knettergek" verklaard. In de jaren zeventig vielen de brouwerijen immers als vliegen. Maar de jaren tachtig deden de streekbieren herleven. Boons traditionele geuze-, framboise-, kriek- en lambiekbier uit de Zennevallei beleefde mee de opgang. De productie is nog geheel ambachtelijk. Maar het bottelen gebeurt computergestuurd, om ook in de winter de distributie te verzekeren. De nv Boon is voor de helft in handen van gedelegeerd bestuurder Frank Boon ; de andere helft bezit de nv Diepenstein. Voor Frank Boon is het niet het eerste brouwersexploot. In '83 stichtte hij mee De Gouden Boom, die vandaag 40.000 hectoliter brouwt. In '93 verliet Frank Boon de zaak. FRANK BOON (BROUWERIJ F. BOON) Een uitgekiend distributienet jaagt de omzet omhoog.