Daglicht is gratis en het optimaal benutten, is de slimste manier van verlichting. Dat is ook het idee achter de LightCatcher, een actieve lichtkoepel die ontwikkeld werd door het Vlaamse EcoNation. "Zo'n koepel bestaat uit een spiegelsysteem dat het binnenkomende licht opvangt, versterkt en verspreidt", zegt zaakvoerder Maarten Michielssens.
...

Daglicht is gratis en het optimaal benutten, is de slimste manier van verlichting. Dat is ook het idee achter de LightCatcher, een actieve lichtkoepel die ontwikkeld werd door het Vlaamse EcoNation. "Zo'n koepel bestaat uit een spiegelsysteem dat het binnenkomende licht opvangt, versterkt en verspreidt", zegt zaakvoerder Maarten Michielssens. "Op die manier wordt het daglicht op elk moment optimaal benut. Het product heeft een terugverdienperiode van twee tot vier jaar en dat is het beste rendement in de sector van groene energie. Ons uitgangspunt is dan ook: groen moet rendabel zijn." Negen maanden geleden werd de LightCatcher door het Vlaams Energieagenschap uitgeroepen tot 'best beschikbare technologie in de sector van energiezuinige verlichting'. En onlangs viel het bedrijf weer in de prijzen met een Enterprize Award in een wedstrijd die werd uitgeschreven door onder meer het VBO, Deloitte, Vlerick Leuven Gent Management School en de overheid. EcoNation mikt met dit product vooral op industriële en publieke gebouwen, van autogarages of sporthallen tot warenhuizen en bedrijfsruimtes. "Op de luchthaven van Schiphol hebben we onlangs een groot project binnengehaald", zegt Michielssens. "Daar hebben ze eerst maanden onze koepels getest en de energiebesparingen gemeten. Eind december kregen we eindelijk groen licht. Maar ook in landen als Marokko, Italië en Hongarije kunnen we heel wat betekenen. Die regio's hebben erg hoge energieprijzen maar ook veel zonuren." Tot voor kort was EcoNation nog een bvba met privéaandeelhouders die op de gepaste momenten de nodige liquiditeiten ter beschikking stellen, onlangs werd het een naamloze vennootschap. "We hebben het bedrijf anderhalf jaar geleden opgericht met een startkapitaal van 6000 euro", zegt Michielssens. "Drie maanden later was onze lichtkoepel een feit en was het eigen vermogen al vertienvoudigd. Er volgden een eerste kapitaalinjectie en een lening bij de bank. In diezelfde periode verhuisden we naar een grote loods in Gent. Vervolgens hebben we een monteur in dienst genomen en zijn we gestart met de verkoop. Die verliep bij gebrek aan referenties eerst niet erg vlot." "Nu is het orderboekje goed gevuld en op basis hiervan verwachten we een aanzienlijke groei en een mooie rendabiliteit voor de komende jaren. Ons eerste boekjaar hebben we afgesloten met een kleine winst. En dat is niet vanzelfsprekend voor een jong technologisch bedrijf dat zwaar inzet op ontwikkeling en innovatie." In het najaar van 2010 voerde EcoNation nog een tweede kapitaalinjectie door, met het oog op de verdere uitbouw van onderzoek en ontwikkeling. "Momenteel zetten we alles op onze kerncompetenties: R&D en innovatie", zegt Michielssens. "En dat blijft ook zo. In functie van een schaalvergroting gaan we mogelijk in zee met enkele grotere spelers. Maar al van dag één werken we samen met ingenieurs en professoren die ons adviseren en aanmoedigen. Met hen mikken we sowieso op de ontwikkeling van nieuwe producten en projecten. Onze LightCatcher zelf heeft ook nog een heleboel mogelijkheden die we verder uitwerken. Met als doel: groen nog rendabeler maken." ROEL VAN ESPEN"Groen moet rendabel zijn" Maarten Michielssens, EcoNation