Gaan nu álle telefoontarieven omhoog?

Vanaf 12 augustus moet Belgacom aan Telenet zowat het vijfvoudige betalen voor “terminering”. Dat is het ter bestemming laten brengen van een oproep door een andere operator. Belgacom-klanten zullen vanaf dan voor een telefoontje naar een Telenet-abonnee bijna evenveel betalen als voor een internationaal gesprek naar bijvoorbeeld Nice, München of Aberdeen. En dat is een redelijke prijs, zegt verrassend genoeg administrateur-generaal Eric Van Heesvelde van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie ( BIPT), de toezichthouder van de Belgische telecomsector. Een van de overwegingen is dat de concurrentie er niet mee zou zijn gediend als Telenet in residentiële telefonie zou afhaken omdat het zijn kosten niet kan terugverdienen.

ERIC VAN HEESVELDE (BIPT). “De drie mobiele operatoren hebben verschillende termineringstarieven. Iedere onderneming maakt een afweging van haar kostenstructuur en stemt zijn eindgebruikerstarieven daarop af. Telenet vond dat de vergoeding die het van Belgacom ontvangt voor het afwikkelen van oproepen naar zijn netwerk de kosten niet dekte. Dat is niet zo verwonderlijk, als je de investeringen van Telenet afweegt tegenover het aantal gebruikers waarover zij die moeten afschrijven.

“Zij hebben ons toen geraadpleegd om een hogere vergoeding te mogen vragen. Wij moeten volgens de wet elk “redelijk” verzoek tot interconnectie analyseren. Redelijk voor ons was dat Telenet aantoonde wat zijn werkelijke kosten waren en dat het geen overdreven winsten nam op die trafiek. Op die manier hebben we vastgesteld dat Telenet het recht heeft de door haar voorgestelde interconnectietarieven aan te rekenen.”

U loopt wel vooruit op de uitspraak van de Mechelse handelsrechtbank, die een klacht van Belgacom tegen die prijsverhoging behandelt.

VAN HEESVELDE. “Wij mogen de bevoegdheden die de wetgever ons heeft gegeven niet weigeren uit te voeren. Wij moeten onze job doen. De rechter doet zijn job. That’s it.”

Als de kosten de prijs dicteren, zijn we terug bij de oude monopolies. Belgacom merkt nu al op dat Telenet een monopolie hééft op de interconnectie naar zijn eigen netwerk.

VAN HEESVELDE. “Telenet werkt echt wel in een concurrentiële sfeer. Ze kunnen hun prijzen niet zomaar op elk niveau zetten zonder marktaandeel te verliezen of hun groei te schaden. Elke onderneming moet op termijn tot een financieel evenwicht komen en dus rekening houden met de onderliggende kosten.”

Maar het zijn wel de abonnees van de andere operatoren die betalen.

VAN HEESVELDE. “Je kan het ook anders bekijken: Telenet levert een dienst aan de abonnees van Belgacom en eist daarvoor een vergoeding.”

Gaan we naar een toestand waarin elke vaste operator – behalve het gereguleerde Belgacom – zijn termineringstarieven verhoogt?

VAN HEESVELDE. “Als er al operatoren geïnteresseerd zouden zijn om hun termineringstarieven te verhogen – zo evident is dat nu ook weer niet binnen een commerciële strategie – dan gaan we voor hen hetzelfde principe hanteren: we gaan hun kosten auditeren en controleren. En hun prijszetting moet redelijk zijn. Eigenlijk gaan we op hen de principes toepassen die we ook op dominante operatoren toepassen. En dan zal je zien dat de verhouding tussen hun investeringen en de omzet die hun abonnees genereren heel verschillend ligt voor alternatieve operatoren die minder actief zijn op de markt van de residentiële gebruikers. De prijsverhogingen zouden dus niet van dezelfde omvang zijn als bij Telenet.”

Intussen heeft ook Belgacom zelf zijn tarieven opgetrokken met gemiddeld bijna 1%, vooral door zijn weinig concurrentiegevoelige abonnementsgeld te verhogen. Vanaf nu gaat het alleen hoger?

VAN HEESVELDE. “Bekijk het totale plaatje. Er is de daling van de termineringstarieven van Proximus met 28% in één jaar. Dat is een belangrijk element in de factuur van de consument. En er is ook de zeer interessante prijszetting op het vlak van breedbandinternet in België. Deze kleine stijging doet het beeld van de daling van de voorbije drie jaar absoluut niet omslaan. Tenslotte gaat het voor Telenet maar over ongeveer 200.000 nummers op een totaal van zo’n 5 miljoen. Maar om de opportuniteiten van de concurrentie op langere termijn veilig te stellen, is dat iets wat kan gebeuren.”

Bruno Leijnse [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content