Op een evenement in Amsterdam

kondigde Ford onlangs zijn elektrische toekomst aan. De Amerikaanse constructeur heeft in het gezelschap van de zogenaamde 'generalisten' dan ook wat terrein verloren op de concurrentie als het op elektrisch rijden aankomt. Maar daar komt snel verandering in. De nieuwe Ford Kuga, de compacte SUV van het merk, krijgt als eerste Ford een versie die 'mild hybrid' is (een accu van 48 volt neemt sommige functies voor zijn rekening en ontlast zo de verbrandingsmotor), maar ook een 'full hybrid' (verbrandingsmotor werkt samen met een elektrische motor die zich laat voeden door een batterij die oplaadt tijdens het rijden, en zo heel korte stukjes volledig elektrisch rijden mogelijk maakt) en een 'plug-in hybrid' (de batterij laat zich opladen via het stopcontact en biedt dan een volledig elektrische autonomie van 50 kilometer vooraleer de verbrandingsmotor aanslaat). Van de Fiesta en de Focus komt een milde hybride. Voor de eerste volledig elektrische auto van Ford is het wachten tot 2020: dan komt een krachtige SUV, geïnspireerd op de Mustang, die volledig emissievrij zal rijden. Ford belooft een autonomie van 600 kilometer.