Een paar jaar geleden had Ford serieus wat geld in kas. De Amerikaanse constructeur speurde de markt af en kocht niet alleen Jaguar, maar ook Volvo op. Ondertussen versterkte Ford ook zijn participatie in het Japanse Mazda. Een strategie die ertoe leidde dat de groep vandaag een groot aantal modellen heeft rijden in een van de populairste marktsegmenten. Modellen die eigenlijk concurrenten zijn en dan ook hun eigen persoonlijkheid behouden. Maar ze delen wel heel wat technologie. Zo zijn de Mazda...

Een paar jaar geleden had Ford serieus wat geld in kas. De Amerikaanse constructeur speurde de markt af en kocht niet alleen Jaguar, maar ook Volvo op. Ondertussen versterkte Ford ook zijn participatie in het Japanse Mazda. Een strategie die ertoe leidde dat de groep vandaag een groot aantal modellen heeft rijden in een van de populairste marktsegmenten. Modellen die eigenlijk concurrenten zijn en dan ook hun eigen persoonlijkheid behouden. Maar ze delen wel heel wat technologie. Zo zijn de Mazda 3, de Volvo 40 en 50 en deze nieuwe Ford Focus op hetzelfde onderstel gebouwd. Mark Fields, die de financiën van Ford opnieuw gezond moet maken, is niet aan zijn proefstuk toe. De man reanimeerde eerder al Mazda. Nu is het dus de beurt aan Ford en daarbij moet de nieuwe Focus een cruciale rol spelen. Esthetisch gezien is deze nieuwkomer heel wat minder avontuurlijk dan zijn voorganger. Tegelijk wilde Ford met deze Focus meteen alle potentiële klanten bereiken met een zeer volledig gamma: drie- en vijfdeurs voor de berlines, maar ook meteen al een break. Bovendien kunnen alle versies rekenen op een ruim motorenaanbod, zowel met benzine als diesel. Wat het rijgedrag van de nieuwe Focus betreft, kunnen we alleen maar vaststellen dat de ingenieurs een uitstekend evenwicht hebben gezocht én gevonden tussen comfort en wegligging. Voor de ophanging achteraan kozen ze een multilinksysteem in combinatie met een antirolstang, een geheel dat borg staat voor een uitstekende stabiliteit. De wegligging is heel voorspelbaar en geruststellend, en de stuur- inrichting is precies. Licht ook, dankzij de elektrohydraulische stuurbekrachtiging die zuiniger om te gebruiken blijkt dan andere mechanismen. De ingenieurs zorgden ook voor een uitstekende geluiddemping: heel weinig mechanische geluiden dringen door tot in het interieur, terwijl ook rolgeluid en windruis meevallen. Met de dieselmotor is de nieuwe Ford Focus dan ook een van de stilste auto's in zijn klasse. In de Focus is het goed zitten en aangenaam rijden. Zelfs op heel slechte wegen blijft de auto zijn goede wegligging behouden. Voor de persvoorstelling haalde Ford twee motoren boven. Niet toevallig de beste krachtbronnen: de tweeliter benzine van 107 Kw (145 pk) die een koppel heeft van 185 Nm (goed om in 9,2 seconden van nul naar honderd te sprinten) en de tweeliter diesel (er is natuurlijk ook de ondertussen populaire 1.6 TDCi) van 100 Kw of 136pk die een koppel heeft dat kan oplopen tot 320 Nm. De tweeliter diesel accelereert van nul naar honderd in minder dan tien seconden, maar zijn grote troef is zijn soepelheid: het is altijd leuk en krachtig hernemen, en van daaruit schuif je zo door naar een goede kruissnelheid. Dankzij deze tweeliter proef je ook nog beter van de andere kwaliteiten van deze auto. En voel je aan dat deze Focus inderdaad een uitstekend product is. Nu moet Ford alleen nog hopen dat zijn Focus ook een commercieel succes wordt. Christophe Christophe