Vijftig jaar farce Gouden Palm-winnaar Emir Kusturica brengt in "Underground" een tegelijk fascinerende en karikaturale ode aan zijn geboorteland Joegoslavië.Na "Vader is op Zakenreis" (Gouden Palm 1985) en "Time of the Gypsies" (Prijs voor de beste mise-en-scène in 1989) werd de in Joegoslavië geboren cineast Emir Kusturica voor een derde keer bekroond op het festival van Cannes. Losjes gebaseerd op een toneelstuk van Dusan Kovacevic (die samen met Kusturica het scenario schreef) overloopt "Underground" vijftig jaar Joegoslavische geschiedenis, beginnend met de bombardementen op Belgrado in 1941. Kusturica en Kovacevic gebruiken de groteske belevenissen van de twee temperamentvolle boezemvrienden Marko en Blacky om hun hallucinant verteld verhaal vorm te geven. En hier knelt het schoentje : de karikaturale manier waarop Kusturica zijn personages in de verf zet, zijn beledigend...

Vijftig jaar farce Gouden Palm-winnaar Emir Kusturica brengt in "Underground" een tegelijk fascinerende en karikaturale ode aan zijn geboorteland Joegoslavië.Na "Vader is op Zakenreis" (Gouden Palm 1985) en "Time of the Gypsies" (Prijs voor de beste mise-en-scène in 1989) werd de in Joegoslavië geboren cineast Emir Kusturica voor een derde keer bekroond op het festival van Cannes. Losjes gebaseerd op een toneelstuk van Dusan Kovacevic (die samen met Kusturica het scenario schreef) overloopt "Underground" vijftig jaar Joegoslavische geschiedenis, beginnend met de bombardementen op Belgrado in 1941. Kusturica en Kovacevic gebruiken de groteske belevenissen van de twee temperamentvolle boezemvrienden Marko en Blacky om hun hallucinant verteld verhaal vorm te geven. En hier knelt het schoentje : de karikaturale manier waarop Kusturica zijn personages in de verf zet, zijn beledigend voor de hele Balkanbevolking. De hoofdpersonages Marko en Blacky zijn twee driftkikkers, leugenaars, zuipschuiten, gangsters en partizanen, wier epikuristische levenswijze ongenuanceerd in ettelijke uitspattingen vorm krijgt. De uitbundigheid van Kusturica's personages is recht evenredig met zijn exuberant talent. De mise-en-scène van "Underground" lijkt op een schilderij van Hieronymus Bosch, geherinterpreteerd door Bacon en in beeld gezet door Fellini. Kusturica's barokke en virtuoze beeldregie, waarin een konstante mengeling van absurdistische en fantasmagorische taferelen afgewisseld wordt met de rauwe realiteit, is ongedisciplineerd en hypnotizerend terzelfder tijd. "Underground" is een metafoor voor de waanzinnige absurditeit van de oorlog, waarin verraad en leugens een hoofdrol spelen. De kelder waarin Blacky en zijn gevolg door Marko gedurende vijftien jaar in de waan gelaten worden dat de Tweede Wereldoorlog nog steeds aan de gang is, lijkt sterk op Plato's grot, waarin de realiteit via gedeformeerde schaduwen wordt weergegeven. De leefgemeenschap in de kelder, die een mikrokosmos is van oud-Sarajevo, vindt haar geluk in de illuzie. Deze wordt door Marko via teatrale effekten in stand gehouden. Kusturica's ambigue uitlatingen en onverholen sympatieën voor Milosevic hebben reeds voor de nodige controverse gezorgd. Hij stelt de geschiedenis van zijn land als een farce voor. Maar los daarvan is de film beschouwd als een autonoomstaand cinematografisch kunstwerk een visionair en poëtisch, maar onevenwichtig meesterwerk. ***PIET GOETHALS Underground Absurdistische taferelen worden afgewisseld met rauwe realiteit. WATERWORLDZonder de wetenschap dat "Waterworld" met megaster Kevin Costner en een budget van 200 miljoen dollar de totnogtoe duurste film aller tijden is, zou er nooit zoveel poeha rond deze produktie verkocht zijn geweest. Dit neemt niet weg dat "Waterworld" een razend knap gemaakte avonturenfilm is, waarin de uitmuntende decors en het halsbrekende camerawerk de voornaamste attraktiepolen uitmaken. Eigenlijk valt de film het best te omschrijven als "Mad Max" op het water. Maar Kevin Costners Mariner lijkt, ondanks de ongeschoren kin en de kieuwen achter de oren, meer op een voorbeeldig broekventje dan op een ruige aktieheld. In het jaar 2500 zijn de poolkappen gesmolten en bestaat de aardbol hoofdzakelijk uit water. De mensen leven gegroepeerd op atols of zeilen eenzaam rond, op zoek naar het mytische Dryland. Zoals in "Mad Max II" is er ook een bende woeste huurlingen de Smokers genaamd omdat ze voortdurend een sigaret tussen hun lippen bengelen hebben die de wateren onveilig maken. De voortreffelijke regisseur Kevin Reynolds na zijn disputen op de set van "Robin Hood" voor een tweede keer in ruzie gevallen met vriend Costner over de final cut heeft van "Waterworld" een wervelend spektakel gemaakt. De norse held die onder invloed van het moederinstinkt van de vrouw zijn harde kantjes verliest maar op het einde toch opnieuw de eenzaamheid verkiest én de scenariohiaten van Peter Rader en David Twohy moet de kijker erbij nemen. "Waterworld" biedt echter sensatie genoeg om daar niet bij stil te staan. Waterworld Wervelend spektakel.TIPSAangrijpend relaas van de Britse cineast Ken Loach over de Spaanse burgeroorlog.Onverwacht kassukses en ontzettend dynamische campfilm van Roger Donaldson, waarin horror, erotiek en aktie hand in hand gaan. Theo Angelopoulos' indrukwekkend en meesterlijk filmepos over de oorlog in de Balkan, geplaatst tegen de achtergrond van het eeuwfeest van de film.