Eventbureau telt vrachtwagens rond Antwerpse haven

Het Antwerpse communicatie- en eventbureau Piranna heeft zich ook op een aparte activiteit gestort: in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf telt het vrachtwagens rond de haven. Tom Bellens, een van de drie zaakvoerders van Piranna, geeft het toe: “Het is een wat vreemde opdracht voor ons. In 1999 deden we al eens hetzelfde voor hetzelfde bedrijf. Maar dit is zeker een uitzondering. Er wil ook niet elke week een bedrijf op die schaal vrachtwagens tellen.”

“Ik zie onze business niet strak afgelijnd,” legt Bellens uit. “Wij zijn problem solvers. Wij maken een analyse van een probleem en zoeken een oplossing. Zo kwamen we ook op de proppen met de beste manier om zo correct mogelijke cijfers te verzamelen. Er bestaat immers geen waterdicht systeem. Er zijn wel bedrijven die soortgelijke metingen doen met infraroodcamera’s, maar die zijn niet helemaal betrouwbaar. Daarom hebben we bemande camera’s geplaatst.”

Een bijkomende troef van Piranna was dat het bedrijf ingebed zit in Antwerpen en de haven. “Zo’n 60 % van onze klanten zijn op de een of andere manier gelinkt aan havenbedrijven,” aldus Bellens. “Dat maakte het voor ons makkelijk om op korte termijn contacten te leggen met de bedrijven rond de haven. Je mag zo’n camera’s immers niet lukraak neerpoten.”

Piranna, dat tot 2004 Eventerprise Vlaanderen heette, boekte in 2005 110.000 euro bedrijfswinst (netto 64.000 euro) en draaide een omzet van 2,13 miljoen euro. “Dit jaar zullen we vrijwel zeker afsluiten met een omzet van zowat 3 miljoen euro,” kondigt Bellens aan. Het vaste medewerkersbestand bestaat uit zeven personen. Piranna coördineert het project dus wel, maar besteedde het praktische werk deels uit. Voor de bemanning van de camera’s en de beeldverwerking trok het bedrijf freelancers aan, vooral via uitzendkantoren. “We werkten met twintig bedrijven samen,” zegt Bellens. “Bij zo’n organisatie komt veel kijken: van de busjes om materiaal te vervoeren tot de stroomvoorziening van de camera’s.”

Tom Bellens leerde het vak door zelf voor een communicatiebureau te werken. Zes jaar lang was hij aan de slag bij Compane in Mechelen. Als hobby doet hij “hetzelfde als zijn werk, maar zonder alle stress.” Hij is een van de afdelingsverantwoordelijken van het Rode Kruis in de provincie Antwerpen.

IDB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content