Het in Namen opgerichte Mosa Frein ontwikkelt en produceert met negen medewerkers geavanceerde rem- en ontkoppelingssystemen voor racewagens. Oprichter Marc Raway beklemtoont dat kwaliteit van levensbelang is. "U kunt zich voorstellen dat de remmen van een racewagen het "warm" krijgen bij het afremmen uit helse topsnelheden. Ze moeten dus niet alleen compact en licht zijn, maar vooral bestand tegen hoge temperaturen. De krachten die bij het remmen gebruikt wo...

Het in Namen opgerichte Mosa Frein ontwikkelt en produceert met negen medewerkers geavanceerde rem- en ontkoppelingssystemen voor racewagens. Oprichter Marc Raway beklemtoont dat kwaliteit van levensbelang is. "U kunt zich voorstellen dat de remmen van een racewagen het "warm" krijgen bij het afremmen uit helse topsnelheden. Ze moeten dus niet alleen compact en licht zijn, maar vooral bestand tegen hoge temperaturen. De krachten die bij het remmen gebruikt worden, zijn vele malen sterker dan de kracht van de motor zelf." Marc Raway: "De rem- en ontkoppelingssystemen vormen voor ons een nichemarkt in de niche van de autosport, en dat willen we zo houden. Beide systemen berusten op het principe van wrijving tussen materialen. De wrijving mag dan bij het remmen anders zijn dan bij het ontkoppelen, het principe is erg gelijkend. Daarop is onze knowhow toegespitst. En die technologische knowhow is in de hele ploeg aanwezig."In eigen land zijn er geen autobouwers meer. Assemblagebedrijven zijn de potentiële klanten voor Mosa Frein. Maar het buitenland wenkt. En Mosa Frein weet zich klaar voor de open Europese markt. Na een opvallend succes in Groot-Brittannië, worden ze nu benaderd door buitenlandse teams of door autoconstructeurs. "Dat zijn bijzonder nuttige en vruchtbare contacten," zegt Marc Raway. "Er is een nauw en boeiend technisch overleg tussen specialisten. En bovendien heeft zo'n onderneming of team grotere budgetten om een en ander grondig te onderzoeken en desgevallend te ontwikkelen.""Toen het Spaanse Seat wereldkampioen werd met een wagen waarin ons systeem "Servo-Box" zat, geloofden we graag dat de overwinning er voor een deel dankzij ons gekomen was," vervolgt Marc Raway. "En BMW leek dat ook te denken. Ze namen in elk geval contact met ons op om te onderzoeken of ons remsysteem niet iets was voor een nieuw model dat ze op de markt zouden brengen. De Servo-Box is een evolutie van de Pedal-Box van Mosa-Frein. Hij zorgt voor een optimale verdeling van de remkracht tussen de voorste en de achterste wielen. Dat vergt minder inspanningen op de rempedaal.Opvallend is dat Mosa Frein zelden innovaties laat beschermen. "Dat kost handenvol geld en energie," oordeelt Marc Raway. "Trouwens, ook al bescherm je die ene vondst, je moet toch voortdurend nieuwe producten of verbeteringen aan bestaande producten uitbrengen om stand te houden. Zo vaak mogelijk met een "winnende" oplossing voor de dag komen, is dé uitdaging bij het remsysteem van een racewagen."