Een slot is de periode waarin een vliegtuig opstijgt en landt. Als algemeen directeur van Brussels Slot Coordination is Edwin Coddé de ultieme bewaker van alle vluchten in Zaventem. "Het aantal slots steeg niet massaal het voorbije jaar. Van 242.131 bewegingen evolueren we naar 243.637 bewegingen." Het laatste getal is nog een prognose, want het boekjaar van de vzw eindigt pas in maart. Daarmee sluit het bedrijf naadloos aan bij de vliegseizoenen van de internationale luchtv...

Een slot is de periode waarin een vliegtuig opstijgt en landt. Als algemeen directeur van Brussels Slot Coordination is Edwin Coddé de ultieme bewaker van alle vluchten in Zaventem. "Het aantal slots steeg niet massaal het voorbije jaar. Van 242.131 bewegingen evolueren we naar 243.637 bewegingen." Het laatste getal is nog een prognose, want het boekjaar van de vzw eindigt pas in maart. Daarmee sluit het bedrijf naadloos aan bij de vliegseizoenen van de internationale luchtvaartvereniging Iata. Het zomerseizoen start de laatste zondag van maart, het winterseizoen begint de laatste zondag van oktober. In 2004 daalde de kost per slot van 2,35 euro naar 2,20 euro. Spijtig voor het loonzakje van het bedrijf, want de vzw wordt gespekt via de omzet die de slots genereren. "Het is niet onze bedoeling winst te maken," aldus Coddé. "De prijsverlaging heeft trouwens geen effect gehad op het aantal gebruikte slots. We willen de slots gewoon zo efficiënt mogelijk benutten en de kosten zoveel mogelijk drukken."De efficiëntie ging met sprongen vooruit nu de Europese reglementering steeds stringenter wordt. Een slotcoördinator wordt geacht volledig onafhankelijk te werken van de verlangens van individuele luchtvaartmaatschappijen. Maar het res-pect van het goede gebruik van slots was in het verleden niet steeds afdwingbaar. "Toen werden slots omzeild, zelfs misbruikt," zucht Coddé, die al een kwart- eeuw luchtvaartervaring achter de kiezen heeft. "Sommige luchtvaartmaatschappijen blokkeerden slots. Ze werden gevraagd, maar nooit gebruikt. Dat verhinderde de concurrenten om die periodes te gebruiken. Door de nieuwe Europese regelgeving kunnen we dat soort streken beter controleren."Coddé en zijn driekoppige team sleutelen aan de slotaanvragen voor het komende zomerseizoen. Een belangrijke nieuwkomer is Etihad. De luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten wil vanuit Abu Dhabi naar Brussel vliegen. En vanuit Zaventem verder naar Toronto. Van een eventuele ontmanteling van DHL merkt de slotcoördinator voorlopig niets. Het aantal gevraagde bewegingen voor het volgende zomerseizoen blijft stabiel. Er komen zelfs extra nachtvluchten, met Ethiopian Airlines. Het bedrijf wil één keer per nacht vliegen. "Binnen het wettelijke quotum. En met een geluidsarme Boeing 757," beklemtoont Coddé. W.R.Van een eventuele ontmanteling van DHL in Zaventem valt niets te merken.