Een ijsbeker voor twee of meer personen, met de toepasselijke naam Mammoet. Of spaghetti-ijs: een berg ijs, met room en opgeklopte vanille, in slierten verwerkt. Het zijn slechts twee succesproducten van de franchiseketen Piccoli, die in Duitsland 29 ijssalons uitbaat. Sinds vorig jaar is de keten ook in België te vinden, maar dan onder de naam L'Italiano. De benaming Piccoli is immers al gedeponeerd. "I...

Een ijsbeker voor twee of meer personen, met de toepasselijke naam Mammoet. Of spaghetti-ijs: een berg ijs, met room en opgeklopte vanille, in slierten verwerkt. Het zijn slechts twee succesproducten van de franchiseketen Piccoli, die in Duitsland 29 ijssalons uitbaat. Sinds vorig jaar is de keten ook in België te vinden, maar dan onder de naam L'Italiano. De benaming Piccoli is immers al gedeponeerd. "In Duitsland maken veel Italianen al Italiaans ijs. Maar in België is er nog duidelijk een gebrek aan specialisten in Italiaans ijs," verantwoordt algemeen directeur Graziano Piccoli van de bvba L'Italiano Ice Cream, de komst naar België. "België is nog onontgonnen terrein. In vergelijking met Duitsland bestaat er een groot gebrek aan Italiaanse ijssalons." L'Italiano Ice Cream werd in 1997 opgestart, met een ijssalon in de Brugse Vlamingstraat. Het is voor de broers Graziano en Gianfranco Piccoli de eerste stap in het buitenland. In 1973 startten zij met ijsverkoop in Duitsland. Vanuit Osnabrück belevert L'Italiano Ice Cream GmbH vandaag 29 franchisezaken, die een gemiddelde omzet van 20 miljoen frank per jaar behalen. De verkoop leverde het moederhuis 200 miljoen frank omzet op in 1997. Ook in België moet een ijssalon een gemiddelde omzet van 20 miljoen frank halen, berekent Rudy Beckers, die verantwoordelijk is voor de uitbouw van de franchiseketen. Behalve het ijssalon zijn er ook ijsshops; wagenverkoop doet de rest. De ijsshop moet een gemiddelde jaaromzet van 6 miljoen frank opleveren. Op het Brugse plein 't Zand staat sinds kort een bestelwagentje, met een dertigtal ijssoorten in het gamma. "De sterke punten van L'Italiano zijn het eigen, geheime, recept en het enorme gamma," somt Rudy Beckers op. "We willen vooral ijsshops met zuivere etalageverkoop uitbouwen. Een goede ligging is voor L'Italiano belangrijker dan de snelle uitbouw van een volledig netwerk in België. We willen bijvoorbeeld in alle stationsgebouwen een ijsshop hebben." Voor kinderen is er het eigen gamma, met de merknaam Lilly de snelle slak. Dat wordt ondersteund met flippo's, tassen, T-shirts of petjes. Inmiddels zijn zeven ijsshops operationeel, vooral aan de kust. Het ijs wordt uit Duitsland ingevoerd, waar de hygiënische eisen veel hoger liggen. Het ijs wordt er gemaakt in stofvrije ruimtes.