De Spa-Classic op het circuit van Spa-Francorchamps staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de Porsche 911, een icoon in de autowereld. Er zijn een jubileumrace met alle 911-competitiewagens van 1964 tot 1974, een tentoonstelling met de meest representatieve vijftig modellen en een verjaardagsparade. Als klap op de vuurpijl organiseert het Britse veilinghuis Bonhams voor het eerst een veiling op het circuit van Spa-Francorchamps, met in het aanbod zes 911's.
...

De Spa-Classic op het circuit van Spa-Francorchamps staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de Porsche 911, een icoon in de autowereld. Er zijn een jubileumrace met alle 911-competitiewagens van 1964 tot 1974, een tentoonstelling met de meest representatieve vijftig modellen en een verjaardagsparade. Als klap op de vuurpijl organiseert het Britse veilinghuis Bonhams voor het eerst een veiling op het circuit van Spa-Francorchamps, met in het aanbod zes 911's. Volgens Philip Kantor -- bij Bonhams Head of Department Motor Cars Europe en International Director Business Development -- maakt het design de 911 tot een speciale auto. "Het ontwerp houdt het al vijftig jaar uit. De basis is nog altijd hetzelfde, alleen zijn de wagens nu wat sneller, groter en breder", verklaart hij. "Maar het is nog altijd de 911. Het is een continuing story, geen remake zoals de VW Beetle -- die eigenlijk een Golf is -- of de Fiat 500 van nu -- die ook anders is dan de oorspronkelijke versie." Kantor noemt de 911 een goede auto om een collectie mee te starten. "Hij heeft een eenvoudig design, zowel binnenin als aan de buitenkant. Alle onderdelen zijn nog te vinden. En een 911 uit de jaren zeventig is nog altijd in redelijke staat. Een Lotus of een Franse wagen uit die periode is bijna helemaal vergaan. Porsche is een goede keuze, zeker als je er zelf niet veel aan kan of wil doen. Je kan een 911 ook zes maanden stil laten staan. Als je de batterij oplaadt, start die meteen weer. Zo'n Porsche is gemakkelijk in de garage te houden. Je hoeft daarvoor geen oldtimerfanaticus, die elke avond zit te sleutelen, te zijn." Gevraagd naar een 'instapmodel' van Porsche zegt Kantor dat je beter niet naar de 911 uit de jaren zestig, maar naar de 912 zoekt. Die heeft hetzelfde design, is ook uit de jaren zestig, maar heeft een viercilinder- in plaats van zescilindermotor. Er hangt een prijskaartje van 30.000 à 35.000 euro aan vast. De oudere modellen van de 911 zijn nog te vinden, maar voor sommige versies moet je vrij diepe zakken hebben. "Sommige zijn in grote aantallen geproduceerd. Maar van de RSR bijvoorbeeld, een speciale uitvoering van de RennSport-versie, zijn er dan weer maar 53 gemaakt", zegt Kantor. Een exemplaar van voor 1965, in goede conditie, kan volgens de man van Bonhams 100.000 euro opbrengen. Een 2,2 liter uit 1970 kan tussen 55.000 en 75.000 euro kosten. Heeft een wagen een racegeschiedenis of een beroemde eigenaar gehad, dan kan dat de prijs ook opdrijven. Heeft een evenement als 50 jaar 911 een invloed op de prijsontwikkeling? "Een verjaardag helpt altijd om de prijs van de zeldzame modellen te verhogen", weet Kantor. "De belangstelling voor de andere wagens neemt ook toe, zonder dat de prijs noodzakelijk hoger komt te liggen. Een wagen die twee jaar geleden niet verkocht raakte, kan nu wel van eigenaar veranderen." AD VAN POPPEL"Een verjaardag helpt altijd om de prijs van de zeldzame modellen te verhogen" Philip Kantor, Bonhams