Een piano voor de iPod-generatie

Dominique Soenens Freelancejournalist

Piano’s zijn er in alle vormen en kleuren. Nochtans blinken ze slechts zelden uit dankzij hun strakke of hedendaagse design. Het pianohuis Maene brengt daar dit najaar verandering in, met een designpiano die Apple-liefhebbers moet aanspreken.

Waarom moeten piano’s er altijd zo klassiek uitzien? Dat is de simpele vraag die de broers Dominique (30) en Frederic (26) Maene zich vorig jaar stelden. “In de meeste klassieke piano’s zitten elementen van vroeger. Je vraagt je af waarom ze er nog zijn. De krullende poten, bijvoorbeeld. Of een klankkast die niet netjes afsluit. Wij wilden net een heel strak model waarin al het overbodige weggelaten is. Je moet weten dat veel piano’s vandaag kwalitatief aan elkaar gewaagd zijn. Dus proberen we elders het verschil te maken”, zegt Dominique Maene. “Veel vleugelpiano’s passen niet in een hedendaags interieur, dat niet zo barok is als de periode waarin piano’s vroeger gemaakt werden. Er wordt vandaag redelijk veel piano gespeeld en mensen kopen ook sneller een eigen piano. Technologisch zijn de verschillen klein, waardoor je op andere manieren het verschil moet proberen te maken.”

Zwart-wit denken

Er zit ook een persoonlijke motivatie achter, legt Maene uit: hij is zelf bezig met design en interieur. Eender welk huishoudapparaat dat er bij hem thuis binnenkomt, moet zo eenvoudig mogelijk zijn. “Het moet in het zwart, wit of grijs zijn, zodat we zelf nog andere accenten kunnen leggen. Zoiets wilden we ook voor deze lijn.” En dus klopte Maene aan bij GBO Design uit Antwerpen. “Dat is een adviesbureau dat de meest uiteenlopende producten ontwerpt, van een Samsonite-koffer over een mayonaisefles tot lichtschakelaars. Ze maakten vijf ontwerpen voor ons, waarvan het ene al extravaganter was dan de andere. We wilden vooral iets dat er strak en slank uitzag. Het moest niet spectaculair of opvallend zijn, integendeel zelfs.”

Is het dat maar?

Het valt niet tegen te spreken: ze ziet er verrassend gewoon uit, de designpiano die Maene in het najaar voorstelt. “Toch vragen veel mensen ‘Is het maar dat?’ als ze de eerste beelden zien. Maar het is nooit onze bedoeling geweest een extravagante piano te maken. We willen liever iets tijdloos, dan iets spectaculairs wat na een paar jaar al achterhaald is. We wilden de vorm zo eenvoudig mogelijk. Het verschil met klassieke vleugelpiano’s zit in heel subtiele dingen. De poten van de designpiano zijn slank, de uitvoering is in mat en hoogglans, de wieltjes zijn ingewerkt, de scharnieren niet zichtbaar. Net daarom houd ik niet heel erg van het woord designpiano. Dat doet de fantasie een beetje op hol slaan bij veel mensen. Ik hou het eerder op een ‘eigentijdse piano’, maar ik begrijp dat veel mensen daar niet enthousiast van worden. Designpiano spreekt meer aan.”

Maene is een van de enige pianomerken die zo met de vormgeving bezig zijn, al hebben designpiano’s al altijd bestaan. “Vandaag is er enkel nog Sauter, maar hun ontwerpen lijken in niets op onze piano. Je hebt ook merken die één of twee exclusieve piano’s maken, maar die zijn niet bestemd voor de gewone man en dat is wel onze bedoeling. Iedereen die pianospeelt, droomt van een vleugel. Met onze designreeks wordt de aankoop ervan nu meer haalbaar. Het prijskaartje is heel schappelijk. Al zal niet iedereen zich aangesproken voelen: door zijn strakke uiterlijk is de vleugel meer iets voor alternatieve pianoliefhebbers. Mensen die van het design van Apple houden, zeg maar. Om eerlijk te zijn: we snappen zelf niet goed waarom piano’s er niet vaker uitzien als deze. In welke oplage deze piano op de markt komt, weten we nog niet. Voorlopig houden we het bij de Belgische markt. We zien wel of het een succes wordt.”

Dominique Soenens

“De aankoop van een vleugelpiano wordt met onze designreeks meer haalbaar”

Dominique Maene

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content