Debuteren met een record, is dat voor Geert Maes (43) een reden om de champagnekurken te laten knallen? "Het is leuk, maar ik wil er toch niet te veel belang aan hechten," antwoordt Maes nuchter. "Ik heb bij mijn aanstelling gezegd dat ik afgerekend wil worden op een bezoekersaantal tussen 300.000 en 350.000. We haalden bij de eerste editie meteen de bovengrens, dat is fijn. Een hoog aantal bezoekers is uiteraard belangrijk voor een beurs, maar het is niet alles. We willen vooral veel kwalitatieve bezoekers: mensen die met plannen onder de arm naar de Heizel komen. En ook daar zijn we in geslaagd: 80 % van de Batibouw-bezoekers heeft...

Debuteren met een record, is dat voor Geert Maes (43) een reden om de champagnekurken te laten knallen? "Het is leuk, maar ik wil er toch niet te veel belang aan hechten," antwoordt Maes nuchter. "Ik heb bij mijn aanstelling gezegd dat ik afgerekend wil worden op een bezoekersaantal tussen 300.000 en 350.000. We haalden bij de eerste editie meteen de bovengrens, dat is fijn. Een hoog aantal bezoekers is uiteraard belangrijk voor een beurs, maar het is niet alles. We willen vooral veel kwalitatieve bezoekers: mensen die met plannen onder de arm naar de Heizel komen. En ook daar zijn we in geslaagd: 80 % van de Batibouw-bezoekers heeft een concreet bouw- of verbouwproject."Fisa participeert onder meer in de beurzen Elegantie en Prestige, Inspiration, Time en in het jaarlijkse evenement Topontmoetingen in Deauville. Maar Batibouw blijft hoe dan ook het uithangbord en de melkkoe van de evenementenorganisator. Ook Geert Maes kende Fisa alleen als organisator van Batibouw. De hele carrière van deze zoon van een vastgoedmakelaar speelt zich af in de bouw. Eerst bij Viess- mann, een producent van verwarmingstoestellen, daarna bij Wienerberger, de Oostenrijkse bakstenengigant (onder meer Terca, Desimpel en Koramic). Beide bedrijven zijn trouwe exposanten op Batibouw en Maes was als marketeer telkens nauw betrokken bij de deelname aan de bouwbeurs. Het leverde hem een plaatsje op in het comité van Batibouw-exposanten, waar de exposanten en de beursorganisator Fisa ideeën uitwisselen. Toen Fisa begin 2004 op zoek ging naar een nieuwe directeur die vertrouwd was met de bouwwereld én een marketingachtergrond had, stond Maes vanzelfsprekend op het lijstje van gezochte kandidaten. Een van de eerste (zichtbare) wapenfeiten van Geert Maes was de reclamecampagne met de slogan 'Het eerste huis... ' en het beeld van een zwangere vrouw. Een trendbreuk met de veeleer droge en zakelijke communicatie van de voorbije jaren. "Maar," merkt Maes op, "Batibouw is en blijft zowel een vakbeurs als een publieksbeurs. Meer zelfs: we hebben er zeer streng over gewaakt dat de tweedaagse voor het vakpubliek alleen toegankelijk is voor mensen uit de sector."Een andere nieuwigheid die Maes lanceerde, is de Batibouw Building Lunch. "Batibouw is een fantastisch sterk merk. Iedereen kent ons logo, de schildpad. Het is dan ook zonde om zo'n troef slechts één keer op een jaar uit te spelen. Vandaar het idee om tweemaal per jaar een netwerking- evenement voor mensen uit de bouwsector te organiseren. Op 23 juni komt Nathalie Bekx van het trendonderzoeksbureau Bekx & X toelichting geven over de woning- trends van de toekomst."Geert Maes kijkt tevreden terug op zijn eerste jaar. "De overstap naar het algemeen management is een verrijking," zegt hij. "En toch hoef ik mijn geliefkoosde marketingomgeving niet te missen." De drukke agenda - "ik besef nu dat een agenda zich vanzelf kan vullen" - en de files naar Brussel neemt hij erbij. "Dat ik vanuit mijn kantoor een prachtig uitzicht heb op het Zoniënwoud compenseert het fileleed een beetje," lacht hij. Laurenz Verledens"Batibouw is een sterk merk. Vandaar het idee om tweemaal per jaar een netwerkingevenement voor de bouwsector te organiseren."