Met videomonitors en -projectors beeldschermen en -muren opbouwen, en daarmee een omzet van 200 miljoen frank genereren in het jaar 2000. In die nichemarkt nestelt zich de nv Vidi-Square uit Zandhoven.
...

Met videomonitors en -projectors beeldschermen en -muren opbouwen, en daarmee een omzet van 200 miljoen frank genereren in het jaar 2000. In die nichemarkt nestelt zich de nv Vidi-Square uit Zandhoven. Het bedrijf is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met visualisatie: projectors, monitors, videowanden, grafische effecten en decors. "Het gaat meestal om heel grote projecties," vertelt zaakvoerder Lu Van Orshoven. "Projectors en monitors zijn dure goederen. Gemiddeld hebben we 700 deelnemers per projectie." Het bedrijf concentreert zich op dataprojectie, en werkt dan ook voor 90% in onderaanneming. Meestal zijn dat tv-studio's, of bedrijven die klank en licht verzorgen bij evenementen. De waaier van activiteiten is zeer divers: van (rock)concerten, via bedrijfsfeesten, over beurzen, tot modeshows.Vidi-Square is onder meer actief op Batibouw, was dat ook op het Autosalon, en werkt voor Cimad of modeontwerper Walter Van Beirendonck. "Onze sterkte is het grote aantal monitors en projectors in voorraad. In Europa zijn we de enige die binnen het etmaal 400 apparaten kunnen leveren." Het bedrijf creëert op die manier beeldschermen van zelfs vijftig meter lengte. Vidi-Square is een in 1993 opgericht familiebedrijf. Vanuit een boerderij in Zandhoven wordt Vidi-Square geleid door Lu, en de kinderen Annelies, Bart, Bruno en Karin. Daarnaast telt de onderneming nog zeven werknemers, die in 1997 een omzet van 75 miljoen frank realiseerden. Jaarlijks groeit het bedrijf met 50%, in het jaar 2000 moet de omzet 200 miljoen frank bedragen. "De groei zal vooral via de export komen, die vandaag 60% van de omzet maakt," weet Lu Van Orshoven. "Door de algemene tendens tot werktijdverkorting vermindert de band met een bedrijf. Het belang van evenementen zal daardoor toenemen. Want evenementen geven bedrijven een ziel." Vidi-Square zal dan wel moeten opletten voor de concurrentie uit Nederland. De Nederlanders kopen in België steeds meer audiovisuele bedrijven op. "Door zeer sterk te specialiseren, kunnen we ons daartegen wapenen. Wij doen dat met de projectie van beelden, andere bedrijven opteren voor standenbouw of geluid." Bovendien kan Vidi-Square de kosten drukken door zeer intensief het materiaal te gebruiken. "Wij verhuren onze toestellen zowel in de week als tijdens het weekend. De apparaten van Vidi-Square worden gemiddeld acht dagen per maand verhuurd, terwijl het gemiddelde in de sector drie dagen bedraagt."