De nieuwe Born van Cupra drukt op nogal wat oogleden met zijn prijs, omdat hij "bijna 4.000 euro duurder is dan de ID.3 van Volkswagen", viel meer dan eens te lezen in de gespecialiseerde pers. We hadden het nochtans niet anders verwacht. Cupra is het nieuwste merk van de VW-groep. Het werd twee jaar geleden boven de doopvont gehouden als het luxueuze en sportieve broertje van Seat, met modellen die niet alleen krachtig uit de hoek komen, maar ook goed zijn afgewerkt. Uiteraard is de prijslijst dan navenant.
...

De nieuwe Born van Cupra drukt op nogal wat oogleden met zijn prijs, omdat hij "bijna 4.000 euro duurder is dan de ID.3 van Volkswagen", viel meer dan eens te lezen in de gespecialiseerde pers. We hadden het nochtans niet anders verwacht. Cupra is het nieuwste merk van de VW-groep. Het werd twee jaar geleden boven de doopvont gehouden als het luxueuze en sportieve broertje van Seat, met modellen die niet alleen krachtig uit de hoek komen, maar ook goed zijn afgewerkt. Uiteraard is de prijslijst dan navenant. De vergelijking met de ID.3 van Volkswagen wordt gemaakt omdat deze Born eigenlijk dezelfde auto is. Hetzelfde platform, dezelfde organen en vergelijkbare configuraties. Alleen wil de ID. 3 uitpakken met een prijs die, met veel goede wil, enigszins democratisch te noemen valt. Het is normaal dat een luxueuzere en sportievere versie als de Born dan duurder is. Het businessmodel van de VW-groep schrijft het nu eenmaal zo voor. De prijsvork voor de elektrische Cupra gaat dan ook van 37.230 tot 44.600 euro. De Leon van het zustermerk Seat, een model uit hetzelfde segment, reikt met zijn verbrandingsmotoren (benzine en diesel) van 22.170 tot 30.830 euro. En of elektrisch rijden een aanslag is op het modale gezinsbudget. Maar er is ook goed nieuws. Heel goed nieuws zelfs: de Born rijdt nog beter dan zijn VW-neef. In de compacte categorie, dus zonder rekening te houden met grote jongens zoals de BMW i4 of de Porsche Taycan, is dit de leukst rijdende elektrische auto die we in handen kregen. Qua comfort en gewoon rijgevoel zetten we hem op hetzelfde niveau als de uitstekende Renault Mégane E-Tech, maar de Born slaagt erin dat rijgevoel te overgieten met een behoorlijk sportief sausje. Of hoe goed rijgevoel dan rijpret wordt: het ding laat zich als op rails door snelle bochten gooien en verraadt daarbij op geen enkel moment zijn stevige gewicht van dik 1,8 ton. Hoewel de Born tot de klasse van de compacte auto's behoort, biedt hij voor de inzittenden achterin verrassend veel beenruimte, wat uiteraard te danken is aan de elektrische architectuur (geen groot motorcompartiment, geen middentunnel). Ook de koffer valt mee: hij slikt een degelijke 385 liter.