Dure rijpret
De nieuwe Born van Cupra drukt op nogal wat oogleden met zijn prijs, omdat hij “bijna 4.000 euro duurder is dan de ID.3 van Volkswagen”, viel meer dan eens te lezen in de gespecialiseerde pers. We hadden het nochtans niet anders verwacht. Cupra is het nieuwste merk van de VW-groep. Het werd twee jaar geleden boven de doopvont gehouden als het luxueuze en sportieve broertje van Seat, met modellen die niet alleen krachtig uit de hoek komen, maar ook goed zijn afgewerkt. Uiteraard is de prijslijst dan navenant.
De vergelijking met de ID.3 van Volkswagen wordt gemaakt omdat deze Born eigenlijk dezelfde auto is. Hetzelfde platform, dezelfde organen en vergelijkbare configuraties. Alleen wil de ID. 3 uitpakken met een prijs die, met veel goede wil, enigszins democratisch te noemen valt. Het is normaal dat een luxueuzere en sportievere versie als de Born dan duurder is. Het businessmodel van de VW-groep schrijft het nu eenmaal zo voor. De prijsvork voor de elektrische Cupra gaat dan ook van 37.230 tot 44.600 euro. De Leon van het zustermerk Seat, een model uit hetzelfde segment, reikt met zijn verbrandingsmotoren (benzine en diesel) van 22.170 tot 30.830 euro. En of elektrisch rijden een aanslag is op het modale gezinsbudget.
Maar er is ook goed nieuws. Heel goed nieuws zelfs: de Born rijdt nog beter dan zijn VW-neef. In de compacte categorie, dus zonder rekening te houden met grote jongens zoals de BMW i4 of de Porsche Taycan, is dit de leukst rijdende elektrische auto die we in handen kregen. Qua comfort en gewoon rijgevoel zetten we hem op hetzelfde niveau als de uitstekende Renault Mégane E-Tech, maar de Born slaagt erin dat rijgevoel te overgieten met een behoorlijk sportief sausje. Of hoe goed rijgevoel dan rijpret wordt: het ding laat zich als op rails door snelle bochten gooien en verraadt daarbij op geen enkel moment zijn stevige gewicht van dik 1,8 ton.
Hoewel de Born tot de klasse van de compacte auto’s behoort, biedt hij voor de inzittenden achterin verrassend veel beenruimte, wat uiteraard te danken is aan de elektrische architectuur (geen groot motorcompartiment, geen middentunnel). Ook de koffer valt mee: hij slikt een degelijke 385 liter.
Cupra Born
Motor: elektromotor, synchroon; 204 pk; 310 Nm
Batterij: 58 kWh
Prestaties:
Top: 160 km/u
0-100 km/u in 7,3 sec.
Autonomie (norm): 424 km
Verbruik (norm): 15,5 kWh/100 km
Test: 18,1 kWh/100 km
Instapprijs: 43.178 euro
+ Veel stuurplezier
– Prijs
4 X Cupra Born
1. Volgend jaar komt er een goedkopere instapversie van de Born. Die is uitgerust met een kleinere batterij van 45 kilowattuur en een maximale theoretische autonomie van 340 kilometer – reken in de realiteit dus op 270 kilometer. Op het prijskaartje staat nog altijd een stevige 37. 230 euro.
2. Dat de Born zo heerlijk stuurt, heeft onder meer te maken met de gewichtsverdeling. Die is perfect fiftyfifty verdeeld. Snijd de auto horizontaal perfect middendoor, en je krijgt twee stukken die precies evenveel wegen. Dat garandeert een grotere stabiliteit als de massa zich tijdens het bochtenwerk verplaatst.
3. Net zoals de ID. 3 en andere elektrische modellen van Volkswagen en zustermerken hoeft u op de boordplank geen fysieke knoppen of schuifregelaars te zoeken. Zowat alles aan de auto laat zich bedienen via het centrale aanraakscherm. Een keuze die in de gespecialiseerde pers altijd al kritiek heeft losgeweekt: de temperatuur kiezen terwijl u rijdt, blijft dan ook veel handiger met een gewoon knopje dan wanneer u met een vinger over een scherm moet gaan schuiven.
4. Opladen in het stopcontact is geen optie: het duurt dan 30 uur vooraleer de batterij vol is. Een laadpaal van 11 kilowatt klaart de klus in 5 à 6 uur. Maar de Born kan ook aan een snellader die tot 80 procent laadt in een halfuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier