Doro, de Zweedse marktleider in mobiele telefonie voor senioren, rondde vorige week de strategisch belangrijke overname van Caretech af. De care-afdeling van Doro levert diensten en oplossingen met behulp van mobiele technologie, die het opvolgen van de gezondheid van senioren van op afstand mogelijk maakt. Met de overname van Caretech haalt Doro de Scandinavische marktleider binnen. Het bedrijf ziet heel wat mogelijkheden om de eigen care-afdeling versneld te laten groeien. Zowat 65 % van de omzet van Caretech is recurrent, want afkomstig van vaste vergoedingen voor het opvolgen van 60.000 senioren vanuit een controlecentrum. Zweden is in het domein van ...

Doro, de Zweedse marktleider in mobiele telefonie voor senioren, rondde vorige week de strategisch belangrijke overname van Caretech af. De care-afdeling van Doro levert diensten en oplossingen met behulp van mobiele technologie, die het opvolgen van de gezondheid van senioren van op afstand mogelijk maakt. Met de overname van Caretech haalt Doro de Scandinavische marktleider binnen. Het bedrijf ziet heel wat mogelijkheden om de eigen care-afdeling versneld te laten groeien. Zowat 65 % van de omzet van Caretech is recurrent, want afkomstig van vaste vergoedingen voor het opvolgen van 60.000 senioren vanuit een controlecentrum. Zweden is in het domein van digitalisering een voorloper en Doro verwacht een vergelijkbare trend in andere Europese landen. Caretech zal in 2015 een omzet van 150 miljoen SEK realiseren, met een aantrekkelijke bedrijfswinstmarge (ebit-marge) van 20 %. Om de overname voor een derde te financieren (de rest met de beschikbare cash), gaf Doro 2,04 miljoen nieuwe aandelen uit (9,6 % verwatering). De uitgifte gebeurde met slechts 4 % korting op de laatste slotkoers (tegen 41,5 SEK per aandeel). Hoewel de koers fors was vooruitgelopen, reageerde de markt heel wat minder enthousiast op de jaarcijfers. De omzet groeide in het vierde kwartaal nochtans met 14,6 %, tot 436,9 miljoen SEK. Daardoor klom de jaaromzet met 11,8 %, tot 1,28 miljard SEK, en realiseerde Doro in de tweede jaarhelft een flinke groeiversnelling (de omzetstijging bedroeg na zes maanden 5,8 %). Die versnelde groei kwam er dankzij verschillende nieuwe verdeelcontracten, verdere productsynergie met het overgenomen IVS - het marktaandeel van Doro steeg in Duitsland van 28 % in het derde, tot 33 % in het vierde kwartaal; inclusief IVS zelfs tot 45 % - en de lancering in oktober van Doro's derde smartphone, de Doro Liberto 820. In het vierde kwartaal steeg het aandeel van smartphones in de Europese omzet tot 15 %, tegenover 10 % in het derde kwartaal en 7 % in de eerste jaarhelft. Al die nieuwe initiatieven werden ondersteund met uitgebreide marketingcampagnes, waardoor de ebit licht ontgoochelde: +12,8 %, tot 37,8 miljoen SEK of een ebitmarge van 8,7 % tegenover 8,8 % in het vierde kwartaal van 2013. Op basis van 86,5 miljoen SEK ebit (+9,6 %), strandde de ebitmarge op jaarbasis op 6,8 %, tegenover 6,9 % in 2013. Een aantal eenmalige elementen duwden het nettoresultaat alsnog 4 % lager, tot 58,5 miljoen SEK, of 2,76 SEK per aandeel. Voor 2015 rekent Doro, vooral in de tweede jaarhelft, op verdere groei. Zelfs bij een stabiele omzet en ebitmarge van de bestaande activiteiten zal de overname van Caretech de ebit met 35 % doen toenemen en de ebitmarge verhogen van 6,8 % naar 8,1 %. Doro waarschuwde dat de forse versteviging van de Amerikaanse dollar de brutomarge op korte termijn kan doen schommelen, maar hield wel vast aan de langetermijndoelstelling van 20 % jaarlijkse omzetgroei en een ebitmarge van 10 %. Ondanks de sterke koersprestatie van de voorbije maanden noteert Doro nog steeds goedkoop, tegen 11 keer de verwachte winst 2015 en een ondernemingswaarde (ev) van 4,5 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2015. De overname van Caretech zal de volgende jaren de ebit-marge ondersteunen. Het aandeel blijft in de Inside Selectie. Advies: houden Risico: gemiddeld Rating: 2B