Sociaal secretariaat Groep S startte in 2004 een nieuwe dienst: directe hulp bij overleg met de vakbonden. Daarvoor werd een absolute onderhandelingsexpert aangetrokken: Thierry Nollet, nota bene een voormalige topman van de socialistische bediendebond BBTK.
...

Sociaal secretariaat Groep S startte in 2004 een nieuwe dienst: directe hulp bij overleg met de vakbonden. Daarvoor werd een absolute onderhandelingsexpert aangetrokken: Thierry Nollet, nota bene een voormalige topman van de socialistische bediendebond BBTK. Eén jaar later heeft dat vakbondsverleden Nollet - de zoon van voormalig ABVV-voorzitter Michel Nollet - alleen maar geholpen in het vermijden van sociale conflicten bij bedrijven. "We hebben met ons team van dertig mensen op een jaar tijd negentig dossiers gerealiseerd," zegt Thierry Nollet. "Allemaal met goed gevolg. We hebben geen enkel sociaal conflict of een staking gehad. Eén keer moest ik bemiddelen in een dossier waar ik geconfronteerd werd met acht syndicale vertegenwoordigers, waarvan ik er vijf kende van vroeger. Maar we hebben vijftien uur onderhandeld zonder problemen."Zo'n 30 % van de dossiers kwam van KMO's die geen gestructureerde vakbondsaanwezigheid kenden, 70 % van bedrijven die dat al wel hadden. 55 % van de dossiers situeerde zich in Vlaanderen. "We zijn nog steeds de enige in België met zo'n dienstverlening op de markt," zegt Nollet. "We komen tussenbeide in zowel de voorbereiding, de onderhandeling zelf, als de toepassing achteraf. We waren al betrokken in een aantal grote dossiers van herstructurering en bedrijfssluitingen. In sommige gevallen hebben we zelfs een nieuwe vorm van arbeidsorganisatie uitgetekend."Groep S voegde er na een klein half jaar nog een extra dienst aan toe: een vormingspakket over onderhandelen. "Soms geven we die vorming aan de directie, maar meestal aan de kaderleden en in een paar gevallen ook aan de vakbondsverantwoordelijken van het bedrijf," vertelt Nollet. "Er zijn drie belangrijke modules: de vakbonden beter begrijpen, de regels van het sociaal overleg en de kunst van het onderhandelen."Die vorming is niet zonder nut. Nollet geeft een voorbeeld: "Op 21 december 2004 werd ik uitgenodigd in een bedrijf in Sint-Niklaas. De bedrijfsleider had het moeilijk en wou een pakket maatregelen nemen. Hij had daarvoor de vakbonden geconvoceerd en wou nog voor Kerstmis een akkoord bereiken. De vakbonden convoceer je niet, je nodigt ze uit. Dat was zijn eerste fout. Voorts waren zijn maatregelen een kamikazeoperatie. Ik gaf hem maximaal vijftien minuten. Ik heb de discussie gestart en na vijf uur heb ik voorgesteld in januari verder te praten. Uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden."Nollet is erg tevreden in zijn nieuwe werkomgeving. "Ik heb de bladzijde omgekeerd," zegt hij. "Ik denk ook dat ik vandaag een belangrijkere rol speel in het overleg dan vroeger. En ondanks de talrijke nachtelijke onderhandelingen heb ik meer levenscomfort." Ook Groep S is tevreden. Nollet: "We hebben klanten kunnen fideliseren, maar ook nieuwe klanten kunnen maken. Onze inkomsten uit deze dienst zijn bovendien boven de verwachtingen en de activiteit is rendabel."IS: hoofd departement sociale audit en collectief overleg van Groep S. G.M."De vakbonden convoceer je niet, je nodigt ze uit."