Je zou voor minder vermoeden dat Mercedes tegen de stroom in vaart met de GLE Coupé 350 de. Het model is een zogenoemde stekkerhybride, een van de weinige hybride auto's die de elektrische aandrijving combineren met een dieselmotor. Niet alleen is een benzinemotor technisch geschikter om hybride auto's mee te bouwen, er is ook nog eens de Europese overtuiging dat diesel op termijn de wereld uit moet als brandstof voor auto's. En toch is die keuze van Mercedes heel logisch, omdat de nieuwste generatie dieselmotoren minder schadelijke stoffen uitstoot dan vergelijkbare benzinemotoren.
...

Je zou voor minder vermoeden dat Mercedes tegen de stroom in vaart met de GLE Coupé 350 de. Het model is een zogenoemde stekkerhybride, een van de weinige hybride auto's die de elektrische aandrijving combineren met een dieselmotor. Niet alleen is een benzinemotor technisch geschikter om hybride auto's mee te bouwen, er is ook nog eens de Europese overtuiging dat diesel op termijn de wereld uit moet als brandstof voor auto's. En toch is die keuze van Mercedes heel logisch, omdat de nieuwste generatie dieselmotoren minder schadelijke stoffen uitstoot dan vergelijkbare benzinemotoren. De GLE Coupé 350 de is voor Mercedes een heel interessante auto. De officiële emissie blijft beperkt tot 29 gram CO2 per kilometer, wat scherper is dan wat haalbaar is met een benzinemotor. Dat is handig, nu alle verkochte auto's van een automerk vanaf dit jaar een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 niet mogen overschrijden. De instapversies van de GLE Coupé die geen hybrides zijn, stoten 134 (diesel) en 151 (benzine) gram CO2 uit. Laadt u de batterij van deze plug-inhybride helemaal vol, dan kunt u in theorie 100 kilometer rijden op alleen maar elektriciteit. In de praktijk gaan we uit van 80 kilometer. Is de batterij leeg, dan gaat de 350 de zich als een gewone hybride gedragen - een rijmodus waarin hij bijzonder zuinig blijkt, met dank aan de dieselmotor. We konden het testverbruik beperken tot minder dan 4 liter, wat voor een auto van niet minder dan 2,7 ton een hele prestatie is. Onderweg wordt snel duidelijk dat de vernieuwde GLE Coupé bulkt van de elektronica. Deze hoge mastodont wiegt niet door in bochten, wat je van een hoge en zware auto verwacht. In plaats daarvan blijft hij kaarsrecht sporen, zozeer dat hij zelfs de indruk wekt dat hij sportief is zodra je wat gaan snoeren. Dat kan alleen dankzij een computer die in milliseconden reageert, en onder meer op het juiste moment - onmerkbaar - het juiste wiel afremt. De auto beschikt ook over een gesofisticeerde vering. En dat gebeurt allemaal zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Ook de afstelling van de motorcombinatie is geraffineerd: je moet al een perfect geoefend oor hebben om te horen dat de dieselmotor aanslaat om de elektromotor te hulp te schieten.