Dieselhybride
Je zou voor minder vermoeden dat Mercedes tegen de stroom in vaart met de GLE Coupé 350 de. Het model is een zogenoemde stekkerhybride, een van de weinige hybride auto’s die de elektrische aandrijving combineren met een dieselmotor. Niet alleen is een benzinemotor technisch geschikter om hybride auto’s mee te bouwen, er is ook nog eens de Europese overtuiging dat diesel op termijn de wereld uit moet als brandstof voor auto’s. En toch is die keuze van Mercedes heel logisch, omdat de nieuwste generatie dieselmotoren minder schadelijke stoffen uitstoot dan vergelijkbare benzinemotoren.
De GLE Coupé 350 de is voor Mercedes een heel interessante auto. De officiële emissie blijft beperkt tot 29 gram CO2 per kilometer, wat scherper is dan wat haalbaar is met een benzinemotor. Dat is handig, nu alle verkochte auto’s van een automerk vanaf dit jaar een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 niet mogen overschrijden. De instapversies van de GLE Coupé die geen hybrides zijn, stoten 134 (diesel) en 151 (benzine) gram CO2 uit. Laadt u de batterij van deze plug-inhybride helemaal vol, dan kunt u in theorie 100 kilometer rijden op alleen maar elektriciteit. In de praktijk gaan we uit van 80 kilometer. Is de batterij leeg, dan gaat de 350 de zich als een gewone hybride gedragen – een rijmodus waarin hij bijzonder zuinig blijkt, met dank aan de dieselmotor. We konden het testverbruik beperken tot minder dan 4 liter, wat voor een auto van niet minder dan 2,7 ton een hele prestatie is.
Onderweg wordt snel duidelijk dat de vernieuwde GLE Coupé bulkt van de elektronica. Deze hoge mastodont wiegt niet door in bochten, wat je van een hoge en zware auto verwacht. In plaats daarvan blijft hij kaarsrecht sporen, zozeer dat hij zelfs de indruk wekt dat hij sportief is zodra je wat gaan snoeren. Dat kan alleen dankzij een computer die in milliseconden reageert, en onder meer op het juiste moment – onmerkbaar – het juiste wiel afremt. De auto beschikt ook over een gesofisticeerde vering. En dat gebeurt allemaal zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Ook de afstelling van de motorcombinatie is geraffineerd: je moet al een perfect geoefend oor hebben om te horen dat de dieselmotor aanslaat om de elektromotor te hulp te schieten.
Mercedes GLE Coupé 350 DE
Motor
4 cilinder turbodiesel van 1950 cc en elektromotor, 320 pk, max. koppel 700 Nm
Prestaties
Topsnelheid: 210 km/u
0-100 km/u in 6,8 sec.
Normverbruik: 1,1 liter/100 km
Testverbruik: 3,9 liter
Emissie: 29 g CO2/km
Instapprijs
Nog niet bekend
+
Totaalverbruik
–
Elektrisch verbruik
Met een fluwelen voet
Hoe berekent u de echte elektrische autonomie van een elektrische auto of plug-inhybride? U noteert het gemiddelde verbruik, op de boordcomputer uitgedrukt in kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. Dan zoekt u de capaciteit van de batterij op – voor de GLE 350 de is dat 31,2 kWh. Daar trekt u gemiddeld 10 procent van af, want bijna alle constructeurs laten de batterij nooit verder dan 90 procent leeglopen. In dit geval rest dus een reële capaciteit van 28 kWh. Met een normaal rijgedrag in de elektrische modus verbruikt de GLE 350de gemiddeld 33 kWh. Dat is veel, maar de wagen is dan ook een mastodont van 2,7 ton. Deel de reële capaciteit door het gemiddelde verbruik en u komt uit bij 0,848. Met andere woorden: de auto heeft een elektrische autonomie van 84,8 kilometer. Om 100 kilometer te halen – de norm die is bepaald volgens de nieuwe WLTP-cyclus – moet u met een heel fluwelen voet rijden. En traag. Mercedes houdt er ook rekening mee dat er potentiële klanten zijn in steden waar geen dieselauto meer binnen mag, of dat binnenkort niet meer mag. Later dit jaar volgt daarom een andere hybride versie, die elektriciteit combineert met benzine.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier