Meer dan 10 miljoen

De nieuwe avonturen van de schildpad Sammy zijn te zien in filmzalen in de Benelux, Frankrijk, Maleisië, Rusland, Hongkong en Korea. De Belgische studio nWave, de maker van Sammy 2, werd mee opgericht door Ben Stassen, een telg uit de familie van de gelijknamige ciderproducent. nWave hoopt met zijn derde langspeelfilm wereldwijd 15 miljoen bioscoopbezoekers te lokken. Daarvoor baseren de filmmakers zich op de inkomsten van hun twee vorige films. Hun eerste productie, Fly Me To The Moon, klokte af op 6,5 miljoen bezoekers. De eerste film met de kleine schildpad in de hoofdrol lokte meer dan 10 mil...

De nieuwe avonturen van de schildpad Sammy zijn te zien in filmzalen in de Benelux, Frankrijk, Maleisië, Rusland, Hongkong en Korea. De Belgische studio nWave, de maker van Sammy 2, werd mee opgericht door Ben Stassen, een telg uit de familie van de gelijknamige ciderproducent. nWave hoopt met zijn derde langspeelfilm wereldwijd 15 miljoen bioscoopbezoekers te lokken. Daarvoor baseren de filmmakers zich op de inkomsten van hun twee vorige films. Hun eerste productie, Fly Me To The Moon, klokte af op 6,5 miljoen bezoekers. De eerste film met de kleine schildpad in de hoofdrol lokte meer dan 10 miljoen mensen naar de bioscoop. nWave trekt twee jaar uit om een 3D-langspeelfilm te maken. Aan Sammy 2 werkten ononderbroken 45 mensen mee. Op piekmomenten liep dat aantal zelfs op tot 120. De films van de Brusselse studio slorpen almaar meer budget op: 17 miljoen euro voor Fly Me To The Moon, 20 miljoen euro voor Sammy 1 en 25 miljoen euro voor de jongste film. Een kleine helft van dat budget werd voorgefinancierd door nWave en zijn partner StudioCanal (een filiaal van de Franse groep Vivendi), die de cofinanciering en verdeling van de films op zich nam. De rest komt van de taxshelter en privéfondsen zoals het Vlaams Audiovisueel Fonds. Het budget voor het maken van Sammy 2 mag dan al zijn gestegen, toch ligt het nog altijd vier- tot zesmaal onder dat van Amerikaanse animatiegiganten zoals Pixar of Dreamworks, die makkelijk 150 miljoen dollar per film uittrekken. "Het verschil zit in iedere post van het budget", zegt Eric Dillens, voorzitter van nWave Pictures. "Wij trekken bijvoorbeeld 500.000 euro uit voor het scenario, terwijl zij daar 10 miljoen dollar aan spenderen. Aan hun langspeelfilms werken wel 400 tot 500 mensen. Alles heeft daar een andere dimensie." Ook hun gewicht in de zalen is navenant groter. Sammy 2 is nog niet te zien in de Verenigde Staten. Dat is een markt apart: door de omvang ervan kunnen de promotiekosten voor een film oplopen tot 30 miljoen dollar. Blijkbaar wil niemand dat risico nemen voor een Belgische 3D-film. Zo kwam het dat ook de eerste avonturen van Sammy in de Verenigde Staten het witte doek niet haalden. Bij ons schommelt het marketingbudget van een distributeur doorgaans tussen 20 en 30 procent van de verwachte kassa-inkomsten. "Zelfs een film die wereldwijd in de zalen uitkomt, levert zelden veel winst op", geeft Eric Dillens toe. De exploitatie loopt over meerdere jaren: het uitbrengen van de dvd, daarna het aanbieden via betaalzenders en film op aanvraag en ten slotte de tv-rechten maken een film rendabel. Het gebeurt niet zelden dat een distributeur de filmrechten koopt voor twaalf, vijftien of twintig jaar. Ter gelegenheid van het verschijnen van Sammy 2 ligt bijvoorbeeld de dvd van Sammy 1 weer in de winkelrekken. En uiteraard brengen ook licenties voor merchandisingartikelen zoals knuffels en posters geld in het laatje. De merchandising van de eerste Sammy-film zou nWave zowat 400.000 euro hebben opgebracht. CHRISTOPHE CHARLOT