Chocolade. De Brusselse chocolademaker Marcolini is weer volledig in Belgische handen. Nestlé verkocht zijn belang van 29 procent aan Regout Invest, dat in handen is van Pierre Marcolini, zijn ex-vrouw Nicole Regout, CEO Olivier Coune, Laurent Levaux en François Schwenicke.
...

Chocolade. De Brusselse chocolademaker Marcolini is weer volledig in Belgische handen. Nestlé verkocht zijn belang van 29 procent aan Regout Invest, dat in handen is van Pierre Marcolini, zijn ex-vrouw Nicole Regout, CEO Olivier Coune, Laurent Levaux en François Schwenicke. Diesel. De dieselprijs staat op een record. Voor een liter diesel betaal je maximaal 1,55 euro. Dat is 2,6 eurocent meer dan het vorige record. De dure diesel is een gevolg van een daling van de euro en de spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten. Ook benzine en stookolie werden duurder, maar die brandstoffen slaan nog geen record. Joint venture. De chemiegroep Solvay heeft een joint venture gesloten met de Franse gasproducent Air Liquide. De joint venture wil fluorgas produceren en aanbieden aan de klant als milieuvriendelijker alternatief voor stikstoftrifluoride, het courant gebruikte reinigingsgas in de chemische sector. De focus ligt vooral op de Aziatische markt. Pensioen. Christian Jourquin, de topman van de chemiegroep Solvay, gaat met pensioen. Op 10 mei legt hij zijn mandaten als voorzitter van het uitvoerend comité en bestuurslid neer. Dat is ruim een jaar eerder dan eerst aangekondigd. Jean-Pierre Clamadieu volgt hem op. Clamadieu is de topman van Rodia, dat vorig jaar overgenomen werd door Solvay. Tapijtsector. Domo Chemicals, het laatste belangrijke onderdeel van de Beaulieu-groep, staat te koop. De waarde wordt op 600 miljoen euro geschat. Domo Chemicals stond vijf jaar geleden al eens te koop, maar toen mislukte de poging de afdeling af te stoten. De verkoop van Domo Chemicals betekent meteen ook het afscheid van Jan De Clerck van de tapijtsector. Luchtvaart. Air France-KLM wil de komende drie jaar 1 miljard euro besparen. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep snijdt drastisch in de kosten. Het aanbod groeit in die periode met slechts 5 procent en de investeringen worden beperkt tot 5 miljoen euro. Bij Air France worden de lonen dit en volgend jaar bevroren en bij KLM komt er een beperking van de loonsverhogingen. De maatregelen moeten helpen het Europese netwerk - dat vorig jaar een verlies van 700 miljoen euro liet optekenen - weer gezond te maken. Hongarije. Europa pakt Hongarije aan voor een omstreden grondwetsherziening die de regering voor Nieuwjaar liet goedkeuren. Daarmee nam de greep van de regering op de centrale bank en justitie toe. De Europese Commissie opent drie inbreukprocedures tegen Hongarije. Het vraagt onder meer uitleg over de onafhankelijkheid van het gerecht. Hongarije heeft Europa nodig. Het land slaagt er niet in zijn begrotingstekort onder 3 procent van het bbp te houden en heeft dringend nood aan 10 tot 20 miljoen euro van de EU en het IMF.