De vraag naar heftruckchauffeurs en goederenbehandelaars steeg vorig jaar in de Gentse regio met meer dan de helft. Daarom laat T-Interim op eigen kosten laaggeschoolden opleiden zodat ze in deze functies aan de slag kunnen. Met positief resultaat. Meer dan de helft van de tijdelijke heftruckers vindt na drie maanden een vaste baan.
...

De vraag naar heftruckchauffeurs en goederenbehandelaars steeg vorig jaar in de Gentse regio met meer dan de helft. Daarom laat T-Interim op eigen kosten laaggeschoolden opleiden zodat ze in deze functies aan de slag kunnen. Met positief resultaat. Meer dan de helft van de tijdelijke heftruckers vindt na drie maanden een vaste baan. De afgelopen vijf jaar steeg de werkgelegenheid in het Gentse dubbel zo snel als in de rest van Vlaanderen. Tegelijk bedraagt het werkloosheidscijfer 16%, het hoogste cijfer in Vlaanderen. De helft van de werklozen heeft niet meer dan een diploma lager onderwijs op zak. Gebrek aan opleiding is voor veel bedrijven in de regio een struikelblok om mensen in dienst te nemen. Neem nu de vraag naar heftruckchauffeurs en goederenbehandelaars. Die nam in de Gentse haven gevoelig toe omdat enkele nieuwe bedrijven zoals Katoennatie er zich vestigden. "Vroeger kon je zonder getuigschrift aan de slag als heftruckchauffeur. Nu eist de veiligheidsreglementering dat deze arbeiders een opleiding volgen," zegt Ronny Vandeputte, bedrijfsconsulent bij T-Interim in Gent. T-Interim boekte vorig jaar een omzet van 3,62 miljard frank en zond meer dan 60.000 interimkrachten uit. Gent nam daarvan 350 miljoen frank omzet voor zijn rekening, zo'n 5000 uitzendarbeiders en bedienden. Vorig jaar stuurde T-Interim, als plaatselijk interimkantoor van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB), zo'n vijftig heftruckchauffeurs naar opleidingscentra. Om aan de grote vraag van de industrie te kunnen voldoen, werd einde 1998 in de Gentse haven het nieuwe opleidingscentrum VDAB T&O (Training & Opleiding) opgericht. T-Interim selecteert met de VDAB de kandidaten met de meeste slaagkansen en stuurt ze naar de opleidingscentra in de regio. Die programma's duren, afhankelijk van de ervaring en de voorkennis van de uitzendkracht, één dag tot een week. Op het einde van de opleiding moeten de kandidaten een praktisch en theoretisch examen afleggen. Vorige week stuurde T-Interim nog tien toekomstige heftruckchauffeurs naar een opleiding. Iedereen was geslaagd.Dertig bedrijven uit de Gentse regio namen vorig jaar via T-Interim heftruckchauffeurs in dienst. Deze uitzendarbeiders blijven gemiddeld drie maanden aan T-Interim verbonden. "Daarna biedt het bedrijf meestal een vast contract aan," zegt Vandeputte.Als T-Interim uitzendkrachten laat opleiden, draagt het zelf de kosten van het weekloon tijdens de vormingsperiode (12.000 frank) en de opleidingskosten (16.000 frank, waarvan 6000 frank gerecupereerd via het Opleidingsfonds voor Uitzendkrachten). Het uitzendkantoor beschouwt het opleiden van arbeiders die nauwelijks drie maanden "in dienst" blijven toch als een concurrentieel voordeel. Vandeputte: "Zo bouwen we met onze klanten een partnership op, het begin van een verdere samenwerking".