De tent ligt plat

De Boer Tenten heeft zijn millenniumtent voor New York af, maar op oudejaarsavond ligt ze netjes opgeplooid in een loods. Het Celebration Festival in New York, waarvoor het Nederlandse familiebedrijf de tent ontwikkelde, is afgelast. “Er wordt nog altijd te weinig gefeest,” zucht Cees de Boer, die de Belgische vestiging van de grootste tentenbouwer ter wereld leidt.

“Ik merk weinig of niets van de millenniumgekte,” klaagt Cees de Boer, gedelegeerd bestuurder van de Belgische vestiging van tentenmaker de Boer aan de vooravond van 2000: “Het tekort aan wijnen, champagne, restaurants en feestzalen is overroepen. Wie nog een plaats zoekt om op oudejaarsavond uit de bol te gaan, vindt wel iets. Anders was onze Millennium Dome zeker verhuurd.”

De Millennium Dome

is de nieuwste creatie van de de Boer-groep uit het Nederlandse Alkmaar. Een tent van 73 miljoen frank die een diameter heeft van 50 meter, wanden van 6,40 meter en een nok van 20 meter hoog. Daarmee overtreft de tent voor 7000 personen alle bestaande circustenten zonder steunpaal in het midden. Oorspronkelijk zou de Millennium Dome op oudejaarsavond worden gebruikt voor het Celebration Festival, een mediaspektakel waarmee burgemeester Rudolph Giuliani op Liberty Island in New York het jaar 2000 wilde inluiden. Nadat dat project werd af ge blazen, kreeg de tent een alternatieve bestemming: ze werd perscentrum op de Eurotop in Keulen en tijdens het jongste overleg van de G8-landen.

De Boer Tenten, een familiebedrijf met 2 miljard frank geconsolideerde omzet, vormt samen met het Duitse Röder de wereldtop van de tentenproducenten. De groep zette tenten op de Olympische Spelen in Atlanta, naast de banen van het prestigieuze Ryder Cup-golftoernooi in Spanje en rond de tenniscourts van Wimbledon. De Boer bouwde een tentendorp op het WK hockey in 1998 en een loods voor een tennisbaan met tribunes. Deze zomer nog sloot het concern een miljardencontract af om vergadertenten op te trekken voor de Amerikaanse luxehotelketen Mariott. En op de Britse Royal Ascot-paardenrace – qua m’as-tu-vu-gehalte de grotere broer van Waregem Koerse – moest de lokale jetset aan de champagne nippen in een de Boer-paviljoen van twee verdiepingen hoog. Vandaag is de Boer ook in de running om tenten te leveren voor het Europees kampioenschap voetbal in België en Nederland volgend jaar.

De Boer heeft dan ook naam gemaakt in luxeprojecten die naast een goed product ook een complete service vereisen. En die de prijs betalen. Want toen de organisatoren van de Olympische Spelen in Sydney bij de Boer op de prijs wilden afdingen, kregen ze een onherroepelijk nee. Roland de Boer, die aan het hoofd staat van de Boer in Alkmaar: “Voor minder wilden we het echt niet doen. Atlanta was ook een prestigeproject, want we wilden er een vestiging openen. Maar de Australische markt is daarvoor te klein.”

De Boer Tenten tekent zijn eigen ontwerpen en assembleert in eigen beheer de elementen van tentdoek, aluminium, glas, kunststof en hout. Frits de Boer is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en de introductie van nieuwe modellen. Gemiddeld levert hij er elk jaar één af. “Daardoor kunnen we bepaalde nichemarkten veroveren en nieuwe markten creëren,” zegt Cees de Boer. De groep telt 400 vaste mensen, plus 200 tot 300 uitzendkrachten per werkdag. Ze zitten verspreid over de hoofdzetel in Alkmaar en de vestigingen in Bree, het Duitse Recklinghausen, Atlanta en Singapore. Jaarlijks groeien de bedrijven met 10%. “Maar als de economische recessie het aantal feestjes doet krimpen, zijn wij de eersten die dat voelen,” zegt Cees de Boer.

Daarom fixeert

de groep zich niet helemaal op de feestbranche. Roland de Boer: “We bouwen ook tijdelijke opslagruimtes en kantoorruimtes. Toen een supermarktketen in Rijswijk haar oude gebouwen moest slopen, hield ze maandenlang de verkoop op peil vanuit een 4000 vierkante meter grote tent die we naast de bouwput opgeslagen hadden.” Maar nu zit de evenementenbranche in de lift en daarvan profiteert de hele groep de Boer.

Elk van die groepsbedrijven wordt door een van de vijf de Boer-broers geleid. Cees de Boer staat aan het hoofd van de Belgische vestiging in Bree, een dochter met 72 vaste personeelsleden een jaaromzet van 372,5 miljoen frank (1998). De Breese dochter behoort daarmee samen met Veldeman en Neptunus tot de Belgische top. De Boer Tenten in België heeft onder meer een opslagruimte van 500.000 vierkante meter die als distributiecentrum voor de groep fungeert. De man die de vestiging runt, voelt zich na 31 jaar ondernemerschap in Limburg een rasechte Belg. Cees de Boer wil absoluut niet worden vergeleken met de beruchte fiscale vluchtelingen van boven de Moerdijk. “Mijn kinderen zijn hier geboren en getogen en ik voel me echt Belg. Ik heb ook veel Vlaamse vrienden en stel me open voor contacten. Want hoe kan je nou aan integratie denken wanneer je een kast van een villa neerpoot, daarrond een drie-meter-hoog hekwerk optrekt en dan nooit meer naar buiten komt?”

LUDWIG JANSSENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content