In de snel evoluerende autowereld wordt almaar vaker van een bestaand model een versie met een hybride aandrijving gemaakt. Die combineert een verbrandingsmotor met een elektrische motor. In het jargon heet dat ' hybridiseren'. De Peugeot 508 Hybrid is zo'n stekkerhybride of PHEV ( plug-in hybrid electric vehicle). De 508 Hybrid laat zijn batterij opladen in een stopcontact (6 tot 7 uur) of in een wallbox (3,5 uur), waarna hij volgens de WLTP-meting 54 kilometer zuiver elektrisch kan rijden.
...

In de snel evoluerende autowereld wordt almaar vaker van een bestaand model een versie met een hybride aandrijving gemaakt. Die combineert een verbrandingsmotor met een elektrische motor. In het jargon heet dat ' hybridiseren'. De Peugeot 508 Hybrid is zo'n stekkerhybride of PHEV ( plug-in hybrid electric vehicle). De 508 Hybrid laat zijn batterij opladen in een stopcontact (6 tot 7 uur) of in een wallbox (3,5 uur), waarna hij volgens de WLTP-meting 54 kilometer zuiver elektrisch kan rijden. Bij de lancering van de Peugeot 508 twee jaar geleden vonden we die Franse wagen een van de beste berlines in zijn segment. Een leuke lijn, degelijk afgewerkt en vooral met een heel fijn rijgevoel. Maar dat gevoel vonden we in deze Hybrid minder terug. Toch is deze auto zeker geen afrader. Integendeel: hij doet het nog altijd beter dan heel wat concurrenten. Maar de finesse en de souplesse waarmee je met de dieselversie door het verkeer glijdt, is er niet meer. De toevoeging van het elektrische gedeelte - de elektromotor en vooral de batterij - verhoogt het gewicht van de auto. De Hybrid is zowat 300 kilogram zwaarder dan de versie met alleen een benzine- of een dieselmotor. Dat laat zich voelen op de weg. Daarnaast komt het riante vermogen soms wat schokkerig vrij, als de elektromotor de benzinemotor bijtreedt. Dat is de prijs die je betaalt voor de hybridisering van dat model. De 508 Hybrid is heel interessant voor ondernemingen en zelfstandigen, met een aftrekbaarheid van 100 procent (38 gram CO2 per kilometer volgens de officiële meting). Ons buikgevoel zegt dat dat ook met stip stond aangeduid in het lastenboek van Peugeot, want in de praktijk blijkt de 508 Hybrid niet de zuinigste stekkerhybride die we al hebben geprobeerd. Meer dan 35 zuiver elektrische kilometers haalden we niet. Ons gemiddelde verbruik voor een rit van 100 kilometer neigde naar 7 liter, ondanks een heel ingetogen rijstijl. Deze Peugeot 508 Hybrid kost meer dan 6000 euro meer dan de gewone versie met dezelfde benzinemotor van 180 paarden.