Terwijl heel wat confectiebedrijven hun productie delokaliseerden, stortte Loventex zich op de markt van de politie-anoraks.
...

Terwijl heel wat confectiebedrijven hun productie delokaliseerden, stortte Loventex zich op de markt van de politie-anoraks.Dit jaar zijn er ruim duizend politieparka's de deur uitgegaan. Volgend jaar zal dat minstens het dubbele zijn. "Als we offertes binnenkrijgen van de rijkswacht, De Lijn, de NMBS en de Brusselse politie, kan de omzet zelfs tot 140 miljoen frank stijgen," bedenkt zaakvoerder Ghislain Van Huffel van Loventex. "Dan moet ik het bedrijf wéér herstructureren, mensen aanwerven en investeren in nieuwe machines en opleiding." Politie-anoraks en andere uniformen zijn namelijk hoogtechnologische kledingstukken met waterdichte tape op de naden. Precies dankzij die specialisatie drie jaar geleden heeft het bedrijf uit Lovendegem kunnen standhouden. De familie Van Huffel hield in 1946 Loventex boven de doopvont. Het was een maatkleermakerij, die onder mee werkte voor het Belgische leger. "Begin de jaren zestig zijn we in de confectie gestapt," herinnert hij zich. "We zaten in volle flower power-periode, onze eerste producten waren de toen erg populaire hot pants, daarna specialiseerden we in kinderanoraks. We produceerden voor convertors ontwerpers met een eigen collectie, maar zonder productielijn." De concurrentie uit het Oostblok en de Maghreb-landen deed de prijzen instorten. Van de vijftig personeelsleden van toen zijn er zeventien overgebleven. "Ofwel verhuisden we naar de lagelonenlanden en hielden we ons in Lovendegem alleen bezig met het ontwerpen van kleding en het verdelen ervan. Ofwel zochten we naar een ander systeem." Van Huffel concludeerde dat er voor Belgische productie maar één markt bestond : die van de uniformen. Twee grote Belgische spelers zitten vastgeankerd in die markt : Seyntex uit Tielt en Sioen uit Ardooie. Twee confectiebedrijven, die staan voor massaproductie. "Minimaal 20.000 stuks. Maar de politie bijvoorbeeld, die wegens haar gedecentraliseerde structuur per korps bestelt, komt in die grote bedrijven minder aan haar trekken. Na drie jaar staan wij heel sterk op die markt," vindt Van Huffel. In de komende drie jaar zullen er zo'n 8000 uniformen worden gemaakt, die gemiddeld om de drie jaar ook weer moeten worden vernieuwd. Naast verschillende politiekorpsen, staat ook de luchtmacht op de klantenlijst. Loventex investeerde al vijf miljoen in cad/cam-programma's om patronen te tekenen, in een speciale snijmachine, in een volautomatische stik- en tapemachine en in stoompoppen die de anoraks strijken. "Omdat ik rotsvast geloof in de mogelijkheden voor ons bedrijf in deze specifieke markt," zegt Ghislain Van Huffel. "Niet-Europese concurrentie kan niet dezelfde kwaliteitsgaranties en dienstverlening bieden, terwijl Europese concurrenten het moeilijk hebben om aan de strenge eisen van het lastencohier te voldoen. Bovendien begint ook de overheid te beseffen dat zelfs goedkopere offertes soms duurder kunnen uitvallen voor de staat, als je onrechtstreekse inkomsten via RSZ, BTW en tewerkstelling meerekent."GHISLAIN VAN HUFFEL (LOVENTEX) Specialiseren in werkkledij van hoge kwaliteit.