Locatie van de nieuwe evenementenhal is de Vlaamse Kaai op het Antwerpse Zuid. Deze buurt verloor na het dempen van de havendokken in 1968 veel van haar aantrekkingskracht, maar herpakte zich midden de jaren tachtig. Vandaag leeft de buurt meer dan ooit. De mix van musea, kunstgalerijen, winkels, discotheken, restaurants en cafés lokt zowel overdag als 's avonds heel wat volk. Met De Zuiderkroon krijgt het Zuid er vanaf november een nieuwe attractie bij. Oorspronkelijk was de opening gepland voor februari 1998. "Perikelen rond de financiering leidden tot een aannemerswissel ( nvdr - van tijdelijke vereniging Cosimco-Strabag naar ABEB)," verklaart gedelegeerd bestuurder Jeroen De Pooter de vertraging.
...

Locatie van de nieuwe evenementenhal is de Vlaamse Kaai op het Antwerpse Zuid. Deze buurt verloor na het dempen van de havendokken in 1968 veel van haar aantrekkingskracht, maar herpakte zich midden de jaren tachtig. Vandaag leeft de buurt meer dan ooit. De mix van musea, kunstgalerijen, winkels, discotheken, restaurants en cafés lokt zowel overdag als 's avonds heel wat volk. Met De Zuiderkroon krijgt het Zuid er vanaf november een nieuwe attractie bij. Oorspronkelijk was de opening gepland voor februari 1998. "Perikelen rond de financiering leidden tot een aannemerswissel ( nvdr - van tijdelijke vereniging Cosimco-Strabag naar ABEB)," verklaart gedelegeerd bestuurder Jeroen De Pooter de vertraging. Het nieuwe complex richt zich in de eerste plaats op een zakenpubliek. Volgens Jeroen De Pooter biedt De Zuiderkroon daarmee een antwoord op eengrote vraag vanuit het bedrijfsleven: "Iedereen heeft de mond vol over het belang van relatiemarketing, verpersoonlijking van zakenrelaties en het ontmoeten van zakencontacten in een aangename sfeer. Maar buiten de business seats in enkele voetbalstadions bestaat daar geen permanente infrastructuur voor."ECONOMISCH BOUWEN.Die permanente infrastructuur biedt De Zuiderkroon wel. De totale oppervlakte van het gebouw beslaat 3000 m². Beneden is er een grote foyer van 1000 m² die uitgeeft op een tuin van 750 m². Meest spectaculaire onderdeel is de halfronde zaal op de eerste verdieping. "Het concept om mensen uit het bedrijfsleven samen te brengen rond een spektakel hebben we in het ontwerp van de zaal nogal letterlijk vertaald," vertelt architect Bruno Dekoning van het Antwerps Architecten Atelier. "We hebben er een soort arena van gemaakt met een centraal podium waarrond het publiek zit." De zaal, die in drie niveaus plaatsbiedt aan maximum 1200 toeschouwers, lijkt als een grote gesloten doos in de foyer te hangen. Door de gevel aan de straatzijde voor de volledige hoogte van foyer en zaal op te trekken in structuurglas zal dit effect ook van op straat mooi zichtbaar zijn. Aan de straatzijde komen er drie lagen appartementen, een stedenbouwkundige verplichting omdat De Zuiderkroon in een woongebied ligt. Geluidsoverlast vermijden was daarom ook een absolute prioriteit. Bruno Dekoning: "De zaal is helemaal in beton opgetrokken om ook de zwaardere basgeluiden binnen het gebouw te houden. En de zaal staat volledig los van de bestaande constructies. Er zijn steeds bufferzones tussen woningen en zaal. In die zones plaatsten we de trappen, artiestenruimtes, kantoren en een servicegang voor het laden en lossen." Het gebouw is verder uitgerust met drie verdeelkeukens en een parking voor negentig wagens. In een latere fase komt er ook nog een Zuiderkroon Club voor de ontvangst van VIP's. De totale investering voor het complex bedraagt 300 miljoen frank. "Een relatief lage prijs voor zo'n gebouw," stelt Bruno Dekoning. "Wij hebben resoluut gekozen voor een economische manier van bouwen. Het zichtbeton hebben wij laten prefabriceren. Je maakt een mal voor de fabricatie van de betonpanelen en die steek je dan als een puzzel in elkaar. Dankzij die standaardisatie kan je veel efficiënter bouwen waardoor je de werftijd kunt reduceren. Wij hebben de materialen ook zoveel mogelijk gebruikt zoals ze zich voordoen: beton is beton, baksteen is baksteen. Er wordt niets over gestreken of weggeschilderd. Zo heb je minder onderaannemers nodig en win je weer tijd want je moet niet wachten tot alles is opgedroogd."Bruno Dekoning werkte ook zoveel mogelijk met standaardmaten. "Op die manier beperk je het aantal werkuren - je moet immers niet snijden - en krijg je een veel efficiënter materiaalgebruik," legt hij uit. "Glas betaal je bijvoorbeeld altijd per vierkante meter, we zullen daarom nooit kleine ramen plaatsen."BROOD EN SPELEN."Een belangrijke troef van het complex is de grote polyvalentie," zegt algemeen directeur Katelijne De Pooter. "Gedurende vier maal vier weken in een jaar gebruiken we zelf de zaal voor onze dinnershows. Maar tussendoor kan je de zaal afhuren. We hebben al aanvragen voor de traditionele personeelsfeesten en eindejaarsrecepties, maar je kan hier ook minder voor de hand liggende evenementen organiseren. Begin maart 2000 komt er bijvoorbeeld een glazen kooi in de zaal voor een internationaal squashtornooi. In 2002 willen de organisatoren zelfs de wereldkampioenschappen squash naar hier halen." De hoofdactiviteit blijft echter de dinnershows voor bedrijven. "Het is een combinatie van business and pleasure," vat Jeroen De Pooter het concept samen. De eerste show "Soul Baby June" staat in het teken van de Motown-muziek en gaat op 18 november in première. L.V.