De kleren maken de mankracht

Roel Van Espen medewerker Trends

Het Europese hoofdkwartier van VF Corporation bevindt zich in Bornem. Ondanks de crisis slaagt de kledinggroep erin een mooie toegevoegde waarde te creëren.

VF Europe maakt deel uit van het Amerikaanse VF Corporation. Die beursgenoteerde kledinggroep telt meer dan dertig merken die als afzonderlijke dochterondernemingen opereren. VF Corporation ontstond in 1899 als een producent van handschoenen in Pennsylvania. In 1969 verwierf het bedrijf het huidige Lee Jeans. In 1986 kwam daar Blue Bell bij, de eigenaar van onder andere het jeansmerk Wrangler. Vandaag behoren ook onder meer Vans, Timberland, Kipling, Eastpak en The North Face tot het gamma. De merken worden verdeeld via 47.000 verkooppunten in meer dan 150 landen. Elk jaar gaan er ongeveer 450 miljoen stuks over de toonbank.

In 2014 draaide de groep wereldwijd een omzet van 12,3 miljard dollar. De groei werd vooral ondersteund door de mooie resultaten in de afdeling ‘Outdoor & Action Sports’, die in haar eentje een omzetcijfer van 7,2 miljard dollar kon neerzetten. De overname van het schoenen- en outdoormerk Timberland in 2011 bleek een goede strategische zet. De kledinggroep heeft ook een welomschreven plan voor de nabije toekomst: in 2017 wil VF Corporation een groepsomzet van 17 miljard dollar halen. Die moet voornamelijk het resultaat zijn van een organische groei.

Europa groeit

In België stelt de Amerikaanse groep via VF Europe 800 mensen tewerk. Het distributiecentrum en de magazijnen bevinden zich in Sint-Niklaas. De vestiging in Bornem vormt het Europese hoofdkwartier, al is ook het filiaal in het Zwitserse Lugano verantwoordelijk voor onder andere deze regio. “Europa levert ongeveer een vijfde van de groepsomzet, terwijl de regio Asia Pacific 10 procent voor haar rekening neemt”, zegt Fabrizia Greppi, senior director corporate communications voor de EMEA-regio. “De grootste zes merken in Europa, het Midden-Oosten en Afrika op basis van omzet zijn momenteel Timberland, Vans, The North Face, Wrangler, Lee en Kipling.” Ongeveer 70 procent van de wereldwijde verkoop gebeurt nog altijd op de Amerikaanse thuismarkt.

Op wereldniveau heeft VF Corporation de afgelopen jaren nauwelijks last gehad van de crisis, en ook in Europa zette het mooie resultaten neer. “De Europese omzet is in 2014 met 8 procent gestegen”, illustreert Fabrizia Greppi. Dat cijfer ligt in de lijn met de globale groeipercentages van de groep. Bovendien kan VF Europe sterke cijfers in toegevoegde waarde neerleggen. Voor 2015 gaat CEO Eric Wiseman uit van een vergelijkbare omzettoename. “We verwachten een belangrijke groei in elke regio in de wereld”, zegt hij. “De fundamentals van de hele groep zijn sterker dan ooit.”

Spreiding

Met dertig sterke merken is VF Corporation een erg gediversifieerde kledinggroep. “Die doorgedreven spreiding past volledig in onze groeistrategie voor de lange termijn”, zegt Fabrizia Greppi. “Ook in klanten, distributiekanalen en supply chain streven we trouwens naar voldoende diversiteit. Die stelt ons in staat enerzijds een zinvol aanbod voor onze klanten uit te bouwen, en anderzijds een mooie groei voor onze aandeelhouders te realiseren.” Voor de volgende jaren plant de groep een uitbreiding van het gamma. Daarbij wordt opnieuw zwaar ingezet op innovatie.

Roel Van Espen

VF Corporation heeft de afgelopen jaren nauwelijks last gehad van de crisis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content