Zullen de prijzen op de Belgische overnamemarkt blijven stijgen in de komende twaalf maanden? De acountant PwC vroeg het aan 117 bedrijven en specialisten in private equity. Ruim de helft antwoordde positief. Het wordt dus nog even wachten tot de zeepbel uiteenspat...

Zullen de prijzen op de Belgische overnamemarkt blijven stijgen in de komende twaalf maanden? De acountant PwC vroeg het aan 117 bedrijven en specialisten in private equity. Ruim de helft antwoordde positief. Het wordt dus nog even wachten tot de zeepbel uiteenspat, als er al sprake is van een zeepbel. Voor een goed softwarebedrijf bijvoorbeeld betaal je al gauw tien keer de operationele kasstroom, de zogenoemde multiple. Maar de vergelijking met de dotcomzeepbel van 2000 gaat niet op, meent Nancy De Beule, overnamespecialist van PwC. "Nu gaat het om bedrijven met geteste technologie die een echte meerwaarde levert." Het probleem ligt elders. Als overnemers verhitte prijzen betalen, willen ze ook waar voor hun geld. Maar een overname kan hen zuur opbreken. De IT-systemen raken niet geïntegreerd, het overgenomen bedrijf blijkt niet bestand tegen cyberaanvallen, of de bedrijfsculturen lopen te ver uiteen. Dat laatste probleem is vaak de belangrijkste verklaring waarom overnames faliekant aflopen, blijkt uit onderzoek. Dat beseffen de respondenten. Bijna 80 procent maakt een analyse van de bedrijfscultuur bij een overname. Paradoxaal is dat slechts 20 procent een plan heeft om de verschillen te overbruggen. Zo kan een overname die bedoeld was als een versterking, eindigen met het tegendeel. Of met een kater.