Het is geen toeval dat een trendy keukenrobot muntgroen is en een modieuze handtas fluoroze. Wie zijn klanten mee wil hebben, volgt het best de kleurentrends. Dezelfde tinten -- dit jaar bijvoorbeeld geel en oranje -- duiken in allerlei producten op. "Een product kan technisch perfect in orde zijn, maar als de kleur niet klopt, slaat het niet aan", zegt Hilde Francq van het kleurentrendsbedrijf Box3. "De consument kiest 85 procent van de dingen die hij koopt op basis van de kleur. Het is de kunst de juiste kleur voor een product te kiezen. Kijk naar de hippe zitzakken van Fatboy. Als die enkel in de klassieke kleuren beschikbaar waren, zouden ze hun effect missen. Funky kleuren passen bij hun imago."
...

Het is geen toeval dat een trendy keukenrobot muntgroen is en een modieuze handtas fluoroze. Wie zijn klanten mee wil hebben, volgt het best de kleurentrends. Dezelfde tinten -- dit jaar bijvoorbeeld geel en oranje -- duiken in allerlei producten op. "Een product kan technisch perfect in orde zijn, maar als de kleur niet klopt, slaat het niet aan", zegt Hilde Francq van het kleurentrendsbedrijf Box3. "De consument kiest 85 procent van de dingen die hij koopt op basis van de kleur. Het is de kunst de juiste kleur voor een product te kiezen. Kijk naar de hippe zitzakken van Fatboy. Als die enkel in de klassieke kleuren beschikbaar waren, zouden ze hun effect missen. Funky kleuren passen bij hun imago." Er zijn kleurenpioniers en kleurenvolgers. De pioniers zijn de modebedrijven en de producenten van accessoires, brillen en schoenen. De interieursector en de branche van de huishoudartikelen zijn volgers. Hilde Francq: "Mensen moeten de kleuren eerst in het straatbeeld gewoon worden. Zo heeft de mode de trend van de pasteltinten al even geleden ingezet. Stilaan maken ze hun intrede in interieurs." Elk seizoen zijn er nieuwe kleurentrends. "Je mist snel de boot als de kleur van je product niet up-to-date is", zegt de kleurenexpert. "Door nieuwe, verfijnde kleuren toe te voegen aan je palet, kun je het verschil maken. Kleuren evolueren geleidelijk, je hebt weinig revolutie in kleur. Enkel de fluotinten -- groen, geel, oranje en roze -- waren een breuk met het verleden. In de zomer van 2014 zullen daar enkel fluogeel en -roze van overblijven." Kleurentrends spotten doe je niet met de natte vinger. "Wij kijken anders naar producten en focussen altijd op de kleur", vertelt Hilde Francq. "Door onze ervaring kunnen we onze persoonlijke voorkeur aan de kant zetten. Eigen smaak zegt natuurlijk niets over trends." Naast de kleur zijn ook het materiaal en de textuur belangrijk. "Blauw sorteert een ander effect op een gladde dan op korrelige stof." Box3 haalt zijn inspiratie overal. Het team reist vaak en bezoekt veel beurzen en musea. Ook de Color Marketing Group waar Hilde Francq deel van uitmaakt, is een raadgever. In die groep zitten 45 internationale kleurspecialisten uit sectoren als de auto-industrie, de cosmetica en de verfbranche. Om de zes maanden stellen ze een internationaal kleurenpalet samen, waarmee iedereen in eigen land aan de slag gaat. Kleurentrends lopen samen met sociologische trends. "Voor 2013 is dat onder meer het nomadisme", legt collega Angelo Verroeye uit. "Grenzen vervagen. Mensen willen reizen, al dan niet met de rugzak. Dat doet ons denken aan kleuren zoals papaverrood en paarse tinten." Bedrijven kunnen bij Box3 terecht voor tips op maat. "We geven klanten kleur-, ontwerp- en materiaaladvies", aldus Verroeye. "Bedrijven doen bijvoorbeeld een beroep op ons voor de styling van een fotoshoot, voor de ontwikkeling van een shop-in-shopconcept of voor een creative session, die hen input geeft om zelf aan de slag te gaan. Maar meestal komen ze voor een totaalconcept. Dan analyseren we het merk en de markt, en vertalen we de kleurentrends naar het product." "Aan de hand van moodboards maken we de klant duidelijk welke kleuren, materialen en trends hij kan combineren", zegt Hilde Francq. "Er moet beleving uitgaan van het concept. Zelfs de naam van de kleur moet tot de verbeelding spreken. Je kunt het bijvoorbeeld hebben over licht- en donkergroen, maar kiwi- en olijfgroen spreken meer aan." Tweemaal per jaar brengt Box3 het Color Trends Report uit. "Dat is onze kleurenbijbel", zegt Francq. "In het boek staat de essentie voor het komende seizoen. Het bevat acht kleurgroepen met telkens 64 combinaties van zacht tot intens, en van voorzichtig tot gedurfd. Momenteel bereiden we de zomer van 2015 voor. Dat is niet te vroeg, want bedrijven hebben twee jaar nodig om hun producten te ontwikkelen." Een van de trends van de zomer van 2014 wordt een kleurenpalet met de naam 'power vacation'. "Door de economische crisis hebben we behoefte aan vakantie. Maar we hebben het gehad met de saaie strandvakanties, we willen actie en uitdaging. Dat zoeken we in de natuur en op verre reisbestemmingen. Die trend vertaalt zich in intense groenen en blauwen, in combinatie met zilvergrijs en paars." JULIE DE JONGHE"Grenzen vervagen. Mensen willen reizen, al dan niet met de rugzak. Dat doet ons denken aan kleuren zoals papaverrood en paarse tinten"