De juiste kleur doet verkopen
“De consument kiest 85 procent van de dingen die hij koopt op basis van de kleur”, zegt kleurentrendspotter Hilde Francq.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Het is geen toeval dat een trendy keukenrobot muntgroen is en een modieuze handtas fluoroze. Wie zijn klanten mee wil hebben, volgt het beste de kleurentrends. Dezelfde tinten, dit jaar bijvoorbeeld geel en oranje, duiken in allerlei producten op. “Een product kan technisch perfect in orde zijn, maar als de kleur niet klopt, slaat het niet aan”, zegt Hilde Francq van het kleurentrendsbedrijf Box3. “De consument kiest 85 procent van de dingen die hij koopt op basis van de kleur. Het is de kunst de juiste kleur voor een product te kiezen. Kijk naar de hippe zitzakken van Fatboy. Als die enkel in de klassieke kleuren beschikbaar waren, zouden ze hun effect missen. Funky kleuren passen bij hun imago.”
Er zijn kleurenpioniers en kleurenvolgers. De pioniers zijn de modebedrijven en de producenten van accessoires, brillen en schoenen. De interieursector en de branche van de huishoudartikelen zijn volgers. Hilde Francq: “Mensen moeten de kleuren eerst in het straatbeeld gewoon worden. Zo heeft de mode de trend van de pasteltinten al even geleden ingezet. Stilaan maken ze hun intrede in interieurs.”
Elk seizoen zijn er nieuwe kleurentrends. “Je mist snel de boot als de kleur van je product niet up-to-date is”, zegt de kleurenexpert. “Door nieuwe, verfijnde kleuren toe te voegen aan je palet, kun je het verschil maken. Kleuren evolueren geleidelijk, je hebt weinig revolutie in kleur. Enkel de fluotinten (groen, geel, oranje en roze) waren een breuk met het verleden. In de zomer van 2014 zullen daar enkel fluogeel en -roze van overblijven.”
Julie De Jonghe
Bron: de nieuwe Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier