Dankzij investeringen in productieprocessen en specialisatie van smaken kan Glacio als kleine Kempense ijsfabrikant opboksen tegen multinationals. Vorig jaar zetten Unizo en het ondernemersplatform VKW de ijsfabrikant uit Beerse nog in de schijnwerpers als "inspirerend voorbeeld voor de Vlaamse industriële toekomst".
...

Dankzij investeringen in productieprocessen en specialisatie van smaken kan Glacio als kleine Kempense ijsfabrikant opboksen tegen multinationals. Vorig jaar zetten Unizo en het ondernemersplatform VKW de ijsfabrikant uit Beerse nog in de schijnwerpers als "inspirerend voorbeeld voor de Vlaamse industriële toekomst". Glacio werkte de jongste jaren in alle stilte aan zijn opmars. Het bedrijf werd in 1972 opgericht en bracht ijsproducten op de markt onder de merknaam Pinti. In 2001 kwam het via de Duitse roomijsfabrikant Schöller in handen van Nestlé. Amper twee jaar duurde het verhaal met de multinational. "Onze productie was te klein om de vele ondernemingen die onder Nestlé vallen bij te benen", zegt Peter Janssens, bestuurder van Glacio. "In onderlinge overeenstemming heeft Nestlé ons afgestoten, waarna we onze eigen koers zijn gaan varen onder de naam Glacio. De transformatie van multinational naar middelgrote Vlaamse onderneming was niet zonder risico. Maar dankzij onze ervaring en knowhow staat hier vandaag een prachtig bedrijf." Ondertussen stelt de ijsfabrikant 2007 mensen tewerk, verspreid over zes productielijnen. De omzet in 2010 bedroeg 21,6 miljoen euro. Glacio onderscheidt zich als roomijsfabrikant op twee fronten. Enerzijds doen ze in Beerse niet mee met de klassieke producten. "Grote spelers als IJsboerke domineren de markt van de populaire producten. Tegen de megavolumes die zij produceren, is het moeilijk opboksen", verklaart Janssens. "Dus focussen we op ijsspecialiteiten zoals pralines en gastronomische ijsdesserts. Daarmee bespelen we een niche. We produceren zo'n 14 miljoen liter ijs per jaar. Die hoeveelheid verbleekt weliswaar tegenover de productie van de grote speler, maar Glacio maakt het verschil met creativiteit en kwaliteit." Glacio vernieuwt elk jaar 25 procent van zijn producten en zet sterk in op export. Het levert ijs in 22 landen en heeft zelfs een aparte cel die waakt over de smaken voor de verschillende landen. "Vanille in Duitsland is niet hetzelfde als in Frankrijk", zegt Janssens. "Ook de grootte van de porties verschilt van land tot land." Anderzijds maakt Glacio het verschil als innovatief bedrijf. De hele technische uitrusting voor de productielijn wordt in eigen huis bedacht. "Wij ontwikkelen zelf de machines en de software die nodig zijn om op een industriële manier ijs te maken", stelt Janssens. Hij begon zijn carrière bij Glacio als technisch ingenieur en is de bezieler van de ingenieursafdeling in het bedrijf. "De jongste twintig jaar hebben we niet één verkoper van ijsmachines gesproken", meldt Janssens met trots. "Vandaag zijn we met onze eigen ontwikkelingsafdeling uniek in de wereld van het roomijs. Daardoor kunnen wij ijsproducten op maat maken. Als een klant een bijzonder dessert wil, hebben wij de creativiteit en flexibiliteit in huis om het productieproces van begin tot einde uit te tekenen." JVDB