Het aantal mensen dat regelmatig gebruikmaakt van een mobiel apparaat voor betalingen is sinds 2015 verdrievoudigd. Vandaag is dat 54 procent, terwijl vorig jaar nog maar 18 procent van de respondenten de mobiele klik had gemaakt. Dat blijkt uit de Digital Payments Study 2016 van Visa. Die studie is het resultaat van een enquête bij 36.000 consumenten in negentien landen, voornamelijk in Europa.
...

Het aantal mensen dat regelmatig gebruikmaakt van een mobiel apparaat voor betalingen is sinds 2015 verdrievoudigd. Vandaag is dat 54 procent, terwijl vorig jaar nog maar 18 procent van de respondenten de mobiele klik had gemaakt. Dat blijkt uit de Digital Payments Study 2016 van Visa. Die studie is het resultaat van een enquête bij 36.000 consumenten in negentien landen, voornamelijk in Europa. Volgens Jean-Marie de Crayencour, countrymanager Belux van Visa, is de sterke opkomst van mobiele betalingen een gevolg van een aantal recente ontwikkelingen in Europa. "In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland kwam onlangs Apple Pay op de markt", zegt hij. "In Spanje werd Samsung Pay gelanceerd, en in het Verenigd Koninkrijk Android Pay." "Anderzijds maken allerlei connected devices en wearables het almaar makkelijker om transacties uit te voeren", zegt De Crayencour. "De nieuwe technologieën concentreren zich steeds meer op betalen met smartwatches, polsbandjes en zelfs kleding. Zo kunnen de mensen een betaalmiddel kiezen dat het beste bij hun levensstijl past." Uit de studie blijkt dat opkomende landen zoals Turkije en Roemenië sneller nieuwe betaalmethoden omarmen. Negen op de tien Turkse consumenten betalen al met een of ander mobiel toestel. In Polen en Roemenië is dat 79 procent. Daarmee kunnen deze landen concurreren met de Scandinavische landen, die een lange traditie van mobiele betalingen kennen. België staat op de tiende plaats in de rangschikking. Drie op de vier Belgen gebruiken regelmatig een draagbaar toestel om betalingen te doen. In 45 procent van de gevallen gaat het om de aankoop van een bus- of treinticket. Maar vier op de tien Belgische consumenten kopen ook waardevolle producten, zoals een reis, meubels of elektronica, met een mobiel apparaat. Visa beschouwt een 'mobiele betaler' als iemand die betalingen uitvoert met een draagbaar toestel of er zijn geld mee beheert. Wie zijn smartphone of tablet enkel gebruikt voor mobiel bankieren, wordt er ook bij gerekend. Het aantal consumenten dat zijn mobieltje gebruikt om ook echt in een winkel te betalen, ligt wellicht een stuk lager. Nog een tweede voetnoot: de cijfers gaan enkel over consumenten die een smartphone, een tablet of een wearable hebben. In België is dat 86,3 procent van de bevolking. Wordt er rekening gehouden met alle inwoners, dan daalt het aantal mobiele betalers volgens de Visa-studie van 75 naar 65 procent. De jongste tijd zijn verschillende apps op de Belgische markt gekomen waarmee u met uw smartphone kunt betalen in de winkel. Wij zetten hun voor- en nadelen op een rij. BancontactBetalingen via Bancontact zijn al lang niet meer beperkt tot uw bankkaart: via de Bancontact-app kunt u vandaag betalen door een QR-code te scannen met uw smartphone. Het te betalen bedrag verschijnt dan op uw scherm. Door uw pincode in te voeren en op 'Bevestigen' te drukken, wordt de transactie meteen uitgevoerd. Extra handig is dat u vijf bankkaarten aan deze app kan koppelen. De Bancontact-app maakt betalingen tussen personen, in webshops en in winkels mogelijk. Dat kan bijvoorbeeld in alle vestigingen van Colruyt, en er was ook al een proefproject bij Delhaize. In de loop van volgend jaar zal de app ook de contactloze NFC-technologie ondersteunen, waardoor u uw telefoon enkel nog tegen een sensor aan de winkelkassa zal moeten houden. SeqrMobiel betalen kan ook met Seqr, een app die nu al zowel het scannen van QR-codes als NFC ondersteunt. Via de QR-code betaalt u onder andere in grote ketens zoals Aveve, Kreatos, McDonald's en Colruyt Group. Ook heel wat apothekers doen mee, en een handvol webwinkels. Betalen via NFC kan in ons land bij onder meer Carrefour, Ikea, Aldi, Decathlon, Inno en Starbucks. Met de Seqr-app kunt u ook gemakkelijk geld verzenden naar het bankrekeningnummer van een kennis. Dat kan aan de hand van een telefoonnummer: open de app, selecteer het nummer van de ontvanger in uw contactenlijst, geef het bedrag in en bevestig de transactie. Is uw contactpersoon nog niet vertrouwd met Seqr, dan ontvangt die een bericht met het verzoek om de app te downloaden. PayconiqEn dan is er nog Payconiq, de mobiele app waarmee u ook onder vrienden, in een winkel of op restaurant kunt betalen. 12.000 Belgische handelszaken zijn al aangesloten. Betalen doet u door het bedrag in te tikken en uw pincode in te geven. De begunstigde krijgt meteen een bevestiging. Vervolgens wordt het geld overgeschreven. Handig is dat de Payconiq-app de getrouwheidsprogramma's van Joyn (de nieuwe verzamelnaam voor CityLife en Qustomer) ondersteunt. Door uw klantenkaart eraan te koppelen, kunt u in één beweging betalen en punten sparen. U ziet steeds hoeveel u al gespaard hebt en in welke mate de voordelen binnen handbereik komen. 4100 handelaars gebruiken Joyn. Opvallend is dat de mobiele betaaloplossingen inzetten op verschillende technologieën. Colruyt experimenteert al geruime tijd met allerlei systemen. Divisiemanager accounting & banking Michel Van Mello ziet vooral een toekomst voor oplossingen die streven naar eenvoud, een goede kassa-integratie, beperkte bijkomende investeringen en lagere kosten dan de huidige systemen. Toch heeft de consument het laatste woord. "En die zal vooral kiezen in functie van gebruiksgemak, vertrouwen en kosten", voorspelt Van Mello. "Biometrie maakt een makkelijke toegang via een vingerafdruk mogelijk. Klantenherkenning is ook belangrijk voor getrouwheidsprogramma's, die een meerwaarde voor klanten bieden." "De consument zal ook kiezen voor een betaaloplossing die overal identiek is in gebruik, opzet en look and feel. Daarnaast wil hij een maximale controle over zijn geld en zijn rekeningen. Apps die niet aan al deze eisen beantwoorden, zijn gedoemd te mislukken." Roel Van EspenDrie op de vier Belgen gebruiken regelmatig een draagbaar toestel om betalingen te doen.