Kaly Ora is een Belgisch merk voor badmode en vrijetijdskledij gemaakt op basis van gerecycleerd materiaal en plasticafval. De drijvende krachten achter het vorig jaar opgerichte bedrijf zijn Flore Carlier en Trang Nguyen. Ze leerden elkaar kennen op de Solvay Business School in Brussel.
...

Kaly Ora is een Belgisch merk voor badmode en vrijetijdskledij gemaakt op basis van gerecycleerd materiaal en plasticafval. De drijvende krachten achter het vorig jaar opgerichte bedrijf zijn Flore Carlier en Trang Nguyen. Ze leerden elkaar kennen op de Solvay Business School in Brussel. Is daar het idee ontstaan voor een kledinglijn op basis van gerycleerd materiaal? FLORE CARLIER. "Neen, wel in Azië, waar we aan de slag waren voor Zilingo, een onlinemodeplatform in Thailand. Van die start-up hebben we veel geleerd. Ik zag hoe vervuilend de mode- en kledingindustrie kan zijn. De vervuilde oceanen in die regio hebben me de ogen geopend. Daar kwam nog bij dat de arbeidsomstandigheden van de werknemers daar vaak zeer slecht zijn." TRANG NGUYEN. "Zo ontstond Kaly Ora, een collectie van badmode gemaakt uit gerecycleerd materiaal, onder andere plasticafval uit de oceanen." CARLIER. "Toen we de aangepaste technologie onder de knie hadden, zijn we begonnen, met 20.000 euro. Eerst zagen we het als een bijverdienste, maar de pandemie heeft alles veranderd." Hoezo? CARLIER. "We moesten terugkeren naar België. Ik ben bij Start it, de talentenincubator van KBC, terechtgekomen. Daar stortten Trang en ik ons op de ontwikkeling van Kaly Ora. We richtten een besloten vennootschap op en breidden het productaanbod uit met longwear, vrijetijdskleding voor binnen tijdens de winterperiode. De productie van de badmode gebeurt nog altijd in Bali. We ontwerpen hier de modellen en stellen de technische fiches op met de experts van de lokale ateliers. Het is door covid veel moeilijker ze te bezoeken. Voor de andere kleding doen we een beroep op een atelier in Istanbul, wat toch dichterbij is. Misschien kiezen we op termijn voor een productielijn in de Europese Unie. We hebben al gedacht aan Portugal, maar daarvoor is ons aanbod nog te beperkt." Wat is het doel hier? NGUYEN. "De volgende stap is per model 60 tot 250 stuks te produceren. Daarvoor moeten we investeren. We hebben ongeveer 50.000 euro eigen middelen in het bedrijf gestoken, met de hulp van familie. De banken zijn nog terughoudend. We hebben met verschillende financiële instellingen gesproken, maar ze vinden Kaly Ora nog niet matuur genoeg. De inkomsten uit onze verkoop helpen om uit de kosten te raken en onze investering terug te verdienen. 75 procent is al verkocht. We werken niet met voorverkoop, want de productietijd is relatief lang, twee tot drie maanden." CARLIER. "Je mag ook niet vergeten dat de marges laag zijn, aangezien het productieproces duur is. Niet alleen betalen we onze werknemers goed, het afval omvormen tot een bruikbare grondstof voor textiel kost tijd, geld en energie. Meestal werken de textielmerken met een marge van 7 tot 12 keer de productiekostprijs. Wij zitten een stuk lager. Ook willen we de eindproducten niet te duur maken. De maximumprijs voor onze producten is 250 euro. We doen een beroep op een Belgische start-up voor de verzending en de levering van de producten.