Begin maart 2021 wordt de Europese Car of the Year verkozen. Tot dan draagt de Peugeot 208 nog zijn kroon als de auto van het jaar 2020, een belangrijke onderscheiding in de autobranche. Om ons ervan te overtuigen dat hij die titel verdient, bezorgde de importeur van het Franse merk ons de benzineversie met 100 paarden. De stadsauto van Peugeot komt in verscheidene gedaanten, waaronder vooral ook een volledig elektrische versie. Peugeot ontwikkelde een platform om de 208 ook uit te rusten met ee...

Begin maart 2021 wordt de Europese Car of the Year verkozen. Tot dan draagt de Peugeot 208 nog zijn kroon als de auto van het jaar 2020, een belangrijke onderscheiding in de autobranche. Om ons ervan te overtuigen dat hij die titel verdient, bezorgde de importeur van het Franse merk ons de benzineversie met 100 paarden. De stadsauto van Peugeot komt in verscheidene gedaanten, waaronder vooral ook een volledig elektrische versie. Peugeot ontwikkelde een platform om de 208 ook uit te rusten met een elektromotor en een batterij, zonder dat het ten koste van de kofferruimte gaat. Het is een van de redenen waarom de zestig Europese autojournalisten de Peugeot 208 hebben verkozen: omwille van de vele gedaantes waarin hij geserveerd wordt. Maar dat is niet de enige troef van de 208. We ontdekten een fijn en dynamisch sturende auto die met deze driecilinder van 100 paarden behoorlijk wat rijplezier verschaft. Daarnaast biedt hij heel wat rijcomfort, dankzij de ophanging die de oneffenheden in het wegdek goed absorbeert. Bij hogere snelheid is de akoestische isolatie meer dan voldoende om lange afstanden te doen, maar dan wel bij voorkeur zonder volwassen passagiers achteraan: daar is de beenruimte wat krap, wat voor een model in het B-segment niet abnormaal is. Achter het stuur is het even zoeken naar de ideale houding. Dat komt door het bekende kleine stuurtje waar Peugeot bij zweert sinds het met zijn design een nieuwe richting is ingeslagen: soms voelt het alsof het stuur te laag en dus te dicht bij je benen zit. Als je het hoger zet, kan het - afhankelijk van je lichaamslengte - een stuk van het instrumentenbord verbergen. Niet iedereen - wij zijn dat wel - is fan van de i-Cockpit, zoals Peugeot de boordplank en het kleine stuur noemt.De driecilinder van 1,2 liter komt in drie versies. De krachtigste heeft 130 paarden, maar deze middelste met 100 paarden zal voor de meeste bestuurders ruim voldoende zijn. Hij herneemt vlot met een maximaal koppel dat al bij een laag toerental beschikbaar is en laat zich alleen horen als je echt fors accelereert. Het normverbruik van 5,4 liter is haalbaar als je heel zuinig omspringt met het gaspedaal en op de autoweg niet sneller dan 105 à 110 kilometer per uur gaat.