Wie de lijsten van de snelst groeiende bedrijven uit West-Vlaanderen monstert, ziet een flink aantal bekende namen opduiken. Ook de vertegenwoordigde sectoren zelf zorgen niet voor verrassingen. Dat betekent dat een groeiscenario in een eerder mature markt geen utopie is. Ook de drie Trends Gazellen Ambassadeurs die een trofee op hun kast mogen plaatsen zijn geen vaandeldragers van nieuwe technologieën, maar bedrijven met de fundamenten diepgeworteld in de eerder klassieke industrieën.
...

Wie de lijsten van de snelst groeiende bedrijven uit West-Vlaanderen monstert, ziet een flink aantal bekende namen opduiken. Ook de vertegenwoordigde sectoren zelf zorgen niet voor verrassingen. Dat betekent dat een groeiscenario in een eerder mature markt geen utopie is. Ook de drie Trends Gazellen Ambassadeurs die een trofee op hun kast mogen plaatsen zijn geen vaandeldragers van nieuwe technologieën, maar bedrijven met de fundamenten diepgeworteld in de eerder klassieke industrieën. Akkoord, Berry Floor - dat overigens ook vorig jaar de ambassadeurstitel mocht opspelden bij de grote bedrijven - is een toonbeeld van diversificatie. Afstammend uit de haperende textielsector, verlegde Luc De Clerck in 1993 zijn focus en experimenteerde hij met een houten vloerbedekking. Het legde het bedrijf geen windeieren, vandaag is Berry Floor een van die groeipoten die in de fusiegroep Beaulieu International Group het mooie weer moet maken (zie ook interview met Christophe Deroose, blz. 28). Bij de middelgrote bedrijven roert Autobedrijf Woestijn de grote trom. Jan Ghistelinck is sinds de toenadering tussen Group Ghistelinck en Garage Woestijn in het zuiden van de provincie incontournable als concessiehouder van Mercedes-Benz. En bij de kleine ondernemingen kaapt het transportbedrijf met het wiskundige 2XL als bedrijfsnaam de titel weg. Op de volgende bladzijden worden zij, samen met andere opvallende groeiers, voorgesteld. Net als bij de vorige provincies, wagen we ons hier ook aan een beperkte terugblik. Aan de hand van de voortgang van vroegere ambassadeurs krijgen we een indicatie van het economische reilen en zeilen. Hun prestaties laten ons toe om te gewagen van een flinke dosis stabiliteit. Allen slagen ze erin om aanwezig te blijven in de ranglijsten of om door te stoten naar een volgende categorie. Unilin, de ambassadeur bij de grote bedrijven uit 2002 én 2003, noteert vandaag op de vierde plaats, net voor eeuwige rivaal Berry Floor. Het groeibedrijf kwam op de radar van de Amerikaanse multinational Mohawk, dat de laminaatproducent (bekend van Quick-Step en Tom Boonen, of is het andersom?) in 2005 inlijfde. Of hoe een Gazelle gegeerd wild werd. Bij de middelgrote ondernemingen was de ambassadeur van de eerste twee edities Malysse, de wasserijgroep van de gelijknamige Kortrijkse familie. De vennootschap lukte in een doorgroeiscenario en duikt nu op bij de algemene lijst van de grote bedrijven, waar het op stek 159 staat. Andere vennootschappen uit de groep zorgen voor de nodige egards (Centrale Wasserij en Vlietra). Strobbe Graphics, dat ook twee jaar op rij met de eer ging lopen (in 2004 en 2005) werd intussen omgeturnd tot de groep Punch Graphix Prepress en die vinden we nu terug bij de grote bedrijven, net in de top tien. En dan de 'kleintjes': Albo Alu-Werken (2002) is doorgestoten tot de lijst van de middelgrote bedrijven, waar het op plaats 263 prijkt. Afspraak binnen enkele jaren in de top 75? Het transportbedrijf Peter Vandevoorde (2003), van de gelijknamige jonge entrepreneur, houdt er een stevige pas in en noteert vandaag op de 78ste plaats van de middelgrote bedrijven. United Motors (2004) houdt stand bij de kleine bedrijven en zien we terug op de zevende plaats, terwijl de broers Provoost van bloemenretailer Carry Flor, dat vorig jaar de eretitel haalde, nu op de elfde plaats staan. Alain Mouton Lieven Desmet